© Sven Dillen

Drie kinderen overboord bij bootongeluk aan Kanaalkom

Een 53-jarige Diepenbekenaar is dinsdag voor de Hasseltse correctionele rechtbank moeten verschijnen na het veroorzaken van een ongeval op het Albertkanaal in Hasselt. Na het uitvoeren van enkele manoeuvres verloor de man ter hoogte van de Kanaalkom de controle over zijn jacht en vielen drie kinderen tussen 12 en 17 jaar overboord. Twee van hen moesten naar het ziekenhuis. De Diepenbekenaar staat terecht voor het onopzettelijk toebrengen van slagen en verwondingen.

GeHo

De feiten speelden zich op 30 augustus 2015 af. Op die dag maakte de man samen met de ouders van zijn twee neefjes en nicht een tocht op het Albertkanaal. Bij aankomst aan de Kanaalkom probeerde de man om stijlvol enkele manoeuvres uit te voeren. Door de terugslag van de golven van enkele passerende boten verloor hij de controle over zijn Cranchi start 21. De man viel en het jacht knalde tegen de kademuur met de bekende gevolgen.

Therapie

De ouders sprongen hun kinderen meteen achterna. De vader liep verwondingen aan de schouder op, de moeder in het aangezicht en twee kinderen moesten naar het ziekenhuis. De jongste zoon heeft als gevolg een misvorming aan het been en de dochter volgt therapie om het ongeval te verwerken. De advocaat van de burgerlijke partijen vroeg de aanstelling van de deskundige om de kinderen fysisch en psychisch te onderzoeken. “Ze hebben er een trauma aan overgehouden. Laat duidelijk zijn dat de ouders er geen voldoening uit halen om de verdachte zwaar te straffen, want het is familie. Ze willen alleen een vergoeding voor het leed”, sprak de advocate van de slachtoffers. De procureur stelde dat het om een accident ging en vorderde drie maanden cel met volledig uitstel.

Noodknop

Advocaat Tom Broekmans nam het op voor de schipper. “Hij is diep onder de indruk. Het is allemaal heel snel gebeurd, nochtans is hij een ervaren kapitein op een goed uitgeruste boot. In een reflex heeft hij gelukkig het jacht nog achteruit laten varen en de impact weten te beperken. Ik vraag om een milde straf met uitstel”. Tot slot kwam de verzekeringsmaatschappij aan de beurt. Hun raadsman stelde zich vragen bij het ontbreken van een zogenaamde dodemansknop of noodknop. Daarnaast wees hij er op dat de schipper gedronken had. De verdediging stelde dat de alcoholcontrole onrechtmatig gebeurd was en benadrukte dat de boot uit 1994 was of van voor de periode dat een dodemansknop verplicht was. Vonnis op 14 november.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer