© ycs

Winkelcentra lokken opnieuw wat meer bezoekers

Voor het eerst in ruim twee jaar lokken de Belgische shoppingcenters meer bezoekers. Dat blijkt uit cijfers van sectorfederatie BLSC (Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers).

De zestien belangrijkste winkelcentra van ons land lokten in het derde kwartaal 21,9 miljoen bezoekers: 2,3 procent meer dan een jaar eerder. De groei komt er na kwartalen van dalende cijfers, soms met 6 procent. Vooral de concurrentie van de onlinehandel kost de winkelcentra klanten.

Er wordt wel vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar, wat volgens BLSC-directeur Luc Plasman erg zwak was, onder meer als gevolg van de terreuraanslagen in Brussel. Ook het weer zat de afgelopen maanden mee voor de shoppingcenters.

De sector zelf doet ook extra inspanningen om bezoekers te lokken. “De horeca in de shoppingcentra wordt versterkt. Er is meer animatie, en meer diensten worden aangeleverd”, aldus Plasman.

Deze week raakte bekend dat een Nederlands bedrijf bereid is bijna een half miljard euro te betalen voor het Woluwe Shopping Center. “Dat bewijst dat de winkelcentra een positieve toekomst hebben”, klinkt het bij de federatie.

Ook al liggen de cijfers van het derde kwartaal van dit jaar hoger dan die van vorig jaar, ze liggen nog steeds onder die van twee jaar geleden. Toen trokken de zestien grootste centra 22,7 miljoen bezoekers.

(belga)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer