De toekomst van de NMBS: dit verandert er allemaal voor u, de reiziger
Spoorbaas Sophie Dutordoir maakt van veiligheid en communicatie NMBS' stokpaardjes. En dat moet u, de reiziger, zo snel mogelijk merken. Wij lijsten een aantal veranderingen die de komende jaren gepland staan, even voor u op.
1. Routeplanner wordt uitgebreid
De communicatie naar de reizigers moet pakken beter, liet Dutordoir meermaals uitschijnen. En vooral: sneller. Zo heeft ze het plan opgevat de routeplanner uit te breiden, zodat de reiziger nog beter kan zien welke trein vertraging heeft en welke niet. Dat kan nu ook al, maar verloopt niet altijd optimaal. Een app - zoals bij vliegtuigen - toont waar de trein zich bevindt, wanneer hij precies aankomt en vertrekt. "De veranderingen zullen snel merkbaar zijn", zegt de spoorbaas nog. "Om de drie maanden zetten we een nieuwe stap."
Extraatje: wie wacht op de trein, hoeft niet voor verrassingen te komen staan wanneer een oud treinstel komt aangetuft. Welk type trein, uit hoeveel wagons die bestaat, of er stopcontacten zijn, wat de alternatieve routes zijn en waar de eerste en tweede klasse zich bevinden: alles wordt raadpleegbaar.
2. Welke winkels zijn er in welk station?
De twee infoborden die nu al in de coupés van de nieuwe treinen hangen, zullen binnenkort ook tonen of het station waar de trein halt houdt winkels heeft. Kan ik er als reiziger een krant kopen? Of een broodje? Is er wifi in het station? Kan ik er mijn gsm opladen? Kan ik er (deel)fietsen huren? Waar bevindt het busperron zich?
3. Wifi in stations, in elke trein 3G
In het eerste trimester van 2018 moeten de twintig grootste treinstations van ons land uitgerust zijn met wifi. Bijkomend: wie op de trein zijn of haar smartphone of tablet gebruikt om te surfen, moet in elke trein, in elke gemeente of stad op internet kunnen (via 2G, 3G of 4G). Overal en altijd bereikbaar dus, zelfs wanneer de trein door een tunnel rijdt.
4. Weg met megalomane stations
Weg met megaprojecten. Stations zijn stations en niets meer. "De tijd van overgedimensioneerde stations is voorbij." Dutordoir haalde kort het station van Oostende aan, waar een cafétaria voor treinpersoneel volledig gerestaureerd is in de oude art deco-stijl, terwijl er al een kantine is. "Overbodig", noemt ze het. "We gaan ook geen busstations meer bouwen in Jamaica bijvoorbeeld", schimpte ze nog. "Onze corebusiness is de treinreiziger." Op til zijnde projecten in stations worden herbekeken.
5. Luchthaven Charleroi beter bereikbaar
Wie een vlucht geboekt heeft via de luchthaven van Charleroi, moet via het openbaar vervoer - lees: de trein - makkelijker op zijn of haar bestemming geraken. Zo wordt Brussels South Airport beter bediend via de stations van Fleurus (op de lijn Charleroi-Leuven) en Luttre (op de lijn Charleroi-Brussel). Preciezer: het gaat om respectievelijk twee en drie treinen per uur.
6. (Nog) geen treinen zonder begeleider
Zolang enkele basics - goede klantencommunicatie en een veilig vertrek van de treinen - niet vervuld zijn, vind ik dat we de job van treinbegeleider niet kunnen schrappen
Dutordoir is niet van plan om treinen te laten rijden zonder treinbegeleider, een zogenaamde 'one man car' met enkel de bestuurder. Voorlopig toch niet, want ze wil het wel verder blijven bestuderen.
De 'one man car' veroorzaakt vooral bij de vakbonden ongerustheid. "Zolang enkele basisdingen - goede klantencommunicatie en een veilig vertrek van de treinen - niet vervuld zijn, vind ik dat we de job van treinbegeleider niet kunnen schrappen", stelde de spoorbaas. "In vergelijking met de buurlanden zijn we de enige die het nog niet doen. Maar nu is het nog te vroeg." Dat de reiziger best tevreden is over de treinbegeleiders, door Dutordoir meermaals "bijoux van mensen" genoemd, speelt ook een rol.
7. Problemen na een ongeval inperken
Kort gezegd: na een (persoons)ongeval op de sporen, moet de perimeter zo klein mogelijk gehouden worden. Wanneer er zich bijvoorbeeld problemen voordoen op de sporen in Brussel, mag dat in het station van Aalst geen invloed hebben.
8. Automatisch remsysteem voor alle treinen
Sinds 2012 is 99,9 procent van de treinen in ons land uitgerust met veiligheidssysteem TBL1+. Dat gebeurde versneld na het treinongeval in Buizingen in 2010.
Een nieuw systeem, ETCS, is op dit moment slechts bij een minderheid van de treinen in ons land geïnstalleerd. Het gaat vooral om internationale treinen. Tegen 2023 moeten álle stellen echter uitgerust zijn met het remsysteem. Door het rood of oranje rijden behoort dan voorgoed tot het verleden. Dutordoir wil ook blijven inzetten op de vorming en begeleiding van treinbestuurders.
9. Stel de conducteur eens een vraag
Ook hier: communicatie. Treinbegeleiders moeten bereikbaar zijn, voor collega's én passagiers. Het idee: elke treinbegeleider krijgt een tablet. Wie hem of haar een vraag wil stellen, zal dat makkelijk via digitale weg kunnen. En ook de papierberg wordt verkleind. Tot nu toe kregen treinbegeleiders hun planning nog op papier. Ook dat moet digitaal.
10. Tarieven worden herbekeken
"Formules worden aangepast zodat het tariefaanbod aantrekkelijker wordt
De NMBS maakt momenteel gebruik van liefst 92 verschillende tarieven, maar die zijn niet altijd goed afgestemd op de noden van de reizigers. Sommige werknemers die drie dagen met de trein naar het werk reizen, maar de overige twee dagen van thuis werken, hoeven niet langer de volle pot te betalen. "Formules worden aangepast zodat het tariefaanbod aantrekkelijker wordt", klinkt het. Over concrete prijzen had Dutordoir het nog niet.
11. Roltrappen en liften zullen weer werken
Eenvoudig: nog te veel roltrappen en liften die naar perrons leiden, doen het niet. En dat is vooral voor gehandicapten problematisch. "Kan niet", klinkt het en dus wordt ook daar met spoed aan gewerkt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
-
Slecht nieuws voor schatkist: bijna 3,4 miljard euro verlies voor Nationale Bank
De Nationale Bank van België (NBB) heeft in 2023 een verlies geleden van 3,37 miljard euro. Dat heeft de centrale bank woensdagavond bekendgemaakt. Het verlies is slecht nieuws voor de schatkist. Ook in 2022 diende de NBB al een verlies te slikken, van 580 miljoen euro. -
Banken verlengen de universele bankdienst
De banksector verlengt de universele bankdienst, zo meldt koepelorganisatie Febelfin vrijdag in een persbericht. Het akkoord met de federale regering over dat minimaal dienstenaanbod voor bankklanten zou in principe op 30 juni aflopen, maar de sector engageert zich om het voor onbepaalde duur te verlengen. -
-
29
Voedingsbedrijven verkopen minder: sector trekt aan alarmbel
-
Spoorbaas erg scherp voor bedrijfscultuur NMBS: "Er heerst een quasi militaire sfeer hier"
Sophie Dutordoir (53) is erg scherp voor haar voorgangers bij de NMBS. Ze werd eind vorig jaar benoemd als nieuwe spoorbaas en stelde vandaag haar toekomstplannen voor in de Kamer. "Er heerst een quasi militaire hiërarchie bij de NMBS", klinkt het. -
Van Hool vraagt bescherming tegen schuldeisers
Van Hool, fabrikant van bussen en industriële voertuigen, heeft bij de ondernemingsrechtbank van Mechelen een verzoekschrift neergelegd om een procedure van gerechtelijke reorganisatie te laten openen. Dat meldt Van Hool in een persbericht.Koningshooikt -
PREMIUM12
Crisismanager zet Van Hool voor het blok: familievete oplossen tegen maandag of de stekker gaat eruit
-
Chinese automerken OMODA en JAECOO komen in zomer naar ons land
-
Livios
Zonnepanelen met 40 jaar garantie: zijn ze echt van hogere kwaliteit of is het louter een verkooptechniek?
Solar Solutions Group - AEG’s leverancier van zonnepanelen, omvormers en thuisbatterijen - pakte onlangs uit met een nieuw model van zonnepanelen. Niet zozeer het paneel zelf sprong in het oog, maar wel de garantie van 40 jaar die eraan vasthangt. Maar betekent dat ook dat de zonnepanelen daadwerkelijk beter zijn? Of is de garantie eerder een marketingstrategie om de verkoop aan te zwengelen? Bouwsite Livios zoekt uit wat de regels rond garanties zijn. -
Ton cacao voor het eerst meer dan 10.000 dollar waard, chocolade wordt onvermijdelijk duurder: “Ongeziene situatie”
De prijs van cacao - de belangrijkste grondstof voor chocolade - is voor het eerst boven de 10.000 dollar per ton gestegen. De Belgische chocoladebedrijven spreken van een “ongeziene situatie”. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras