Bedrijven dienstencheques gaan zelf "mystery calls" doen

De aanbieders van dienstencheques gaan zelf "mystery calls" organiseren om te kijken hoe de reacties zijn op discriminerende vragen van klanten. De bedoeling is om het eigen personeel weerbaar te maken tegen klanten die er bijvoorbeeld om vragen dat een poetshulp geen bepaalde afkomst mag hebben.

In samenwerking met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) zullen personeelsleden van de bedrijven die de cheques aanbieden telefoontjes krijgen om na te gaan hoe zij reageren op discriminerende vragen. Het Minderhedenforum klaagde er eerder over dat er nu nog te vaak wordt ingegaan op verzoeken om geen medewerkers te sturen met een bepaalde huidskleur of geloof.

in totaal zullen elk jaar 1.700 steekproeven plaatsvinden. De "mystery calls" zijn onderdeel van een actieplan dat is opgesteld door minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). De actie krijgt volop de steun van Federgon, de werkgeversorganisatie die de dienstenchequebedrijven vertegenwoordigt.

"Discriminatie neutraliseren"

Werkgeversorganisaties haddden in het verleden vaker problemen met "mystery calls" om discriminatie te  ontmaskeren. Directeur Paul Verschueren van Federgon denkt echter dat de telefoontjes kunnen bijdragen aan het terugdringen van "discriminerende vragen". "Het gaat erom onze consulenten weerbaar te maken, zodat mogelijke discriminatie geneutraliseerd kan worden."

Meest gelezen