Minderhedenforum over "mystery calls" bij dienstenchequebedrijven: "Onvoldoende garanties"

Het Minderhedenforum heeft enkele bedenkingen bij de "mystery calls" die de Vlaamse dienstenchequesector gaat invoeren, om na te gaan hoe zo'n bedrijf reageert op een discriminerende vraag van een klant. "Het is positief dat dat het probleem van discriminatie erkend wordt, maar eenzijdige zelfregulering door een werkgeverskoepel biedt onvoldoende garanties hiertegen", zegt directeur Landry Mawungu van het Minderhedenforum.

Het Minderhedenforum wijst erop dat twee jaar geleden uit een praktijktest is gebleken dat twee op de drie ondernemingen ingaat op een discriminerende vraag van een klant. "Nu we twee jaar verder zijn, moeten we vaststellen dat onze aanbeveling destijds niet is gevolgd", stelt Mawungu. "Als de sector zelf "mystery calls" gaat uitvoeren ter controle, dan blijft de rol van de overheid hierin ondermaats. Terwijl de dienstenchequesbedrijven toch goed gesubsidieerd worden. We stellen ons vragen bij die mogelijk eenzijdige controles vanuit de sector zelf."

Het forum eiste destijds dat de inspectie zelf de bevoegdheid zou krijgen om via "mystery calling" na te gaan of bedrijven de non-discriminatievoorwaarde naleven. "De overheid blijft in gebreke. Handhaving van regelgeving is een van haar kerntaken en nu wordt die eenzijdig uitbesteed", aldus nog Mawungu. "Het is ook onduidelijk wat er zou gebeuren met bedrijven die een overtreding begaan."

Werkgeversorganisaties Federgon, het Vlaams Platform PWA/PWA-DCO, de Federatie van de Belgische Textielverzorging en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) hebben immers de vzw Mycadis opgericht. Die zal samen met een externe partner de "mystery calls" effectief uitvoeren, vanaf eind dit jaar. Dit initiatief maakt deel uit van het actieplan van minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) tegen discriminatie in de dienstenchequesector.

Meest gelezen