© *

Nivea ligt onder vuur voor 'racisme' in campagne

Een reclamecampagne van cosmeticagigant Nivea bestemd voor de Afrikaanse markt roept opnieuw heel wat kritische vragen op omtrent racisme.

edm

Voormalig miss Nigeria Omowunmi Akinnifesi is te zien in een reclamespot voor Nivea waarin ze de bodylotion uit het gamma Natural fairness gebruikt. Haar donkere huid lijkt ook op te lichten wanneer ze het product opbrengt, en voor wie het nog niet goed begrepen heeft, is er de tagline ‘visibly lightens’ ofwel ‘verlicht zichtbaar’.

Het mag niet verbazen dat deze reclamespot (die onder meer te zien was in Nigeria, Ghana, Kameroen en Senegal) opnieuw een storm van kritiek veroorzaakte. Amper een week geleden kwam ook concurrent Dove onder vuur te liggen voor een spot waarin een zwarte vrouw haar T-shirt uittrekt waarna ze transformeert in een blanke vrouw.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook nu eist men op sociale media om de spot te schrappen. De inhoud zou immers bijdragen aan het idee dat blank zijn beter is dan zwart zijn. Nivea zou met de spot ook inspelen op een gevoel van onzekerheid onder een deel van de gekleurde bevolking, die heel wat geld uitgeven aan producten om hun huid ‘te bleken’. Ook in veel Aziatische landen wordt een groot deel van de beautymarkt ingepalmd door dergelijke producten.

In een verklaring van Nivea klinkt het dat de campagne ‘op geen enkele manier een persoons noden of voorkeuzen in huidverzorgingen wil verheerlijken of afwijzen’. ‘Het was nooit ons opzet om onze klanten te beledigen.’ Maar er zijn geen plannen om de reclamecampagne te schrappen. Nivea wijst erop dat de lijn Natural fairness bestemd is voor consumenten die op zoek zijn naar producten met uv-filters, om de productie van melanine veroorzaakt door de zon te voorkomen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer