Videospeler inladen...

Volgend jaar eerste schop in de grond voor Oosterweelverbinding in Antwerpen

Zo’n 20 jaar is erover gepraat, maar volgend jaar starten de werkzaamheden voor het sluiten van de ring rond Antwerpen dan echt. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) heeft het aannemersconsortium Rinkoniën aangesteld om het eerste deel van de de Oosterweelverbinding op Linkeroever en Zwijndrecht uit te voeren. En dat voor een bedrag van 386 miljoen euro.

De snelwegen E34 en E17 zullen volledig heraangelegd worden op Linkeroever. Er komt een nieuw knooppunt dat die snelwegen aansluit op de bestaande ring rond Antwerpen en op de nieuwe tunnel onder de Schelde. De bedoeling is om het verkeer vlotter te laten doorstromen, veiliger te maken en ook de woonbuurten in de omgeving beter leefbaar te maken.

De grote hinder op de snelweg wordt verwacht vanaf september 2018. In het voorjaar gaat de schop al in de grond voor een heleboel voorbereidende maatregelen die ervoor moeten zorgen dat meer bestuurders die nu met de auto in de file staan, kiezen voor een alternatief. Ook de voorbereidingen voor de grote infrastructuurwerken gebeuren dan.

In 2019 moeten dan de hoofdwerkzaamheden voor de bouw van de Oosterweelverbinding -op de rechteroever- starten: de Scheldetunnel, het Oosterweelknooppunt, de kanaaltunnels en de aansluiting op de R1-Noord.

Weerstand weggewerkt

Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) is blij dat de weerstand tegen dit megaproject is weggewerkt en dat de werken eindelijk kunnen starten. Hij realiseert zich dat de hinder - en dus de files - door de werkzaamheden nog zullen toenemen, maar “als we op lange termijn oplossingen willen, kunnen we niet anders dan tijdelijk enige hinder veroorzaken.”

Aan die werken hangt natuurlijk een stevig prijskaartje 386 miljoen euro. En de vraag is of Europa de financiering voor de megaproject zal goedkeuren, want de Vlaamse regering wil dit buiten de begroting houden en daar is Europa het niet mee eens. 

Middelen

“We hebben de middelen voor dit project uitgetrokken", zegt Weyts. "We laten daarmee zien dat we duidelijke investeringen willen doen om ook mobiliteitsproblemen op te lossen. Wij vinden dat je daar moeilijk neen tegen kan zeggen.”

Eind dit jaar wordt de bouwvergunning voor het deel van de werken op Linkeroever en Zwijndrecht verwacht. Zodra de aannemer klaar is met de concrete werfplanning komt er een uitgebreide informatiecampagne. Eind 2022 moeten de werken op Linkeroever afgerond zijn. Het hele project zou rond moeten zijn 2025.  

Meest gelezen