Singapore trekt de grens: er mogen geen auto's meer bij

De maat is vol, althans in Singapore. Vanaf februari volgend jaar mogen er geen personenwagens en motorfietsen meer bij komen. Dat heeft de overheid beslist. De voornaamste reden: een gebrek aan plaats. Ā 

Singapore is met 176 kmĀ² niet bepaald een groot land. Op die kleine oppervlakte wonen 5,6 miljoen mensen, wat het een van de dichtsbevolkte landen ter wereld maakt. 12 procent van Singapore bestaat nu al uit autowegen, een veel groter percentage dan in andere, grotere landen. Er rijden nu al 1 miljoen voertuigen rond, waarvan 600.000 voor particulier gebruik. Er is volgens de overheid gewoon geen ruimte meer om dat wegennet uit te breiden voor nĆ³g meer auto's.

Autobezit in Singapore is nu al bijzonder strikt geregeld. Wie een auto wil bezitten en ermee rondrijden, moet een certificaat aanvragen bij de Land Transport Authority (LTA). Die worden uitgereikt volgens een bied-systeem. Het aantal certificaten is gelimiteerd en ze zijn ook maar een aantal jaren geldig. Na die periode moeten automobilisten het certificaat weer inleveren.

Slechts 11 procent van de inwoners heeft een auto, in de Verenigde Staten is dat ongeveer 80 procent, in Europa iets minder dan 50 procent. Een ander gevolg: auto's in Singapore zijn in verhouding veel duurder. Een nieuwe auto van gemiddelde grootte kost er ongeveer 90.000 dollar, in de Verenigde Staten is dat 24.000 dollar.

Sinds 2015 mocht er op jaarbasis nog 0,25 procent aan auto's bij komen in Singapore, vanaf februari volgend jaar wordt dat dus 0 procent. Daarnaast voert Singapore de investeringen in zijn al uitgebreide openbaar vervoer nog meer op. Ā 

Meest gelezen