© Dirk Van de Velde

CD&V vraagt snelle invoering vierkant groen: tegelijk groen voor fietsers en voetgangers

CD&V-Kamerlid Van den Bergh dient een wetsvoorstel in om versneld de invoering van Alle Fietsers Tegelijk Groen (AFTG) mogelijk te maken. Hij geeft daarmee een antwoord op de roep naar conflictvrije kruispunten.

sacha van wiele

© BELGA

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) werkt aan een aanpassing van de wegcode. In deze oefening zit ook het verkeersreglement dat toelaat om op kruispunten voetgangers en fietsers uit alle richtingen tegelijk groen licht te geven. Auto’s hebben op dat moment rood. Zo worden conflicten tussen auto’s en zachte weggebruikers vermeden en dus ook dodehoekongevallen. Alleen zou dit ten vroegste tegen 2019 in werking kunnen treden.

Volgens Van den Bergh is dat veel te laat. Hij dient een wetsvoorstel in om dit luik in de wegcode sneller te realiseren. Het Kamerlid baseert zich op de recente cijfers van Vias, het voormalige Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid of BIVV. Het aantal letselongevallen met fietsers in België is het eerste semester van 2017 met 5,6% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste helft van dit jaar waren er 24 dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren. Bovenop kwamen de drie dodelijke fietsslachtoffers in Antwerpen.

“De roep naar conflictvrije kruispunten is groot”, zegt Van den Bergh. “Het zou nu fout zijn om te wachten tot 2019 om maatregelen te nemen. Daarom dat ik versneld de aanpassing van de wegcode vraag om zo het principe van alle fietsers en voetgangers tegelijk groen of vierkant groen mogelijk te maken. Als de coalitiepartners mijn voorstel volgen, dan zouden de gemeentebesturen tegen de zomer deze verkeersmaatregel kunnen invoeren. We mogen ons niet langer wegstoppen achter het argument dat het juridisch niet kan.”

© rr

Chaos of geen chaos

Het principe van AFTG wordt op Europees vlak al in Duitse, Engelse en Nederlandse steden toegepast. Het lijkt op het eerste gezicht een recept voor complete chaos, maar uit de praktijk blijkt dat fietsers en voetgangers elkaar nauwlettend in het oog houden om botsingen te vermijden. In de Nederlandse havenstad Rotterdam werd het project na enkele botsingen tussen fietsers vroegtijdig stopgezet. Volgens deskundigen werd daar echter onvoldoende rekening gehouden met een gewenningsperiode van twee maanden.

Of Van den Bergh de steun krijgt van N-VA is onduidelijk. In de Antwerpse gemeenteraad wees de partij het AFTG-principe af, terwijl Vlaams parlementslid Annick De Ridder (N-VA) afgelopen weekend wel een pleidooi hield voor deze verkeersmaatregel.