Slechts 40 procent beroepsleerlingen haalt eindtermen taal en rekenen
Amper 40 procent van de leerlingen beroepsonderwijs haalt op het einde van de schoolcarrière de eindtermen voor de algemene vakken. "Beroepsleerlingen zijn géén dommeriken", benadrukt VUB- en PXL-docent Inge Placklé. "In het beroepsonderwijs is te weinig aandacht voor een rijke leeromgeving."
Voor haar doctoraal onderzoek legde Placklé de resultaten van de peilingsproeven van 3.381 leerlingen naast cijfermateriaal van het Departement Onderwijs. Ze deed daarenboven een kwantitatieve studie bij 544 leerlingen uit de doelgroep, peilde naar hun voorkeuren voor de lessen en sprak met leerlingen over goed beroepsonderwijs.
De resultaten van de peilingsproeven voor taal en rekenen waren bedroevend. "De cijfers spreken voor zich", aldus Placklé. "Eén op de drie beroepsleerlingen heeft leerproblemen en meer dan 60 procent haalt niet het beoogde niveau na het laatste jaar beroepsonderwijs."
Oorzaken
Volgens de onderzoeksters zijn de oorzaken duidelijk. "In het beroepsonderwijs is te weinig aandacht voor een rijke leeromgeving. De leerlingen vinden zelf dat hun leeromgeving weinig levensecht is, weinig aangepast aan de 21ste eeuw, niet uitdagend genoeg ...", zegt ze. De leerlingen geven ook aan dat er niet genoeg aandacht is voor onder meer coaching en differentiatie.
De algemene vakken worden bovendien meestal gegeven door leerkrachten die er niet voor zijn opgeleid. "Op de 184 leerkrachten uit het onderzoek bleken er maar 22 een diploma Project Algemene Vakken op zak te hebben", weet Placklé. Leerkrachten in het beroepsonderwijs zijn ook vaak jong en onervaren, en er is een groot verloop. "Daardoor is het moeilijk om in een beroepsschool een samenhangend team te smeden", denkt Placklé.
"Het zelfbeeld van beroepsleerlingen is vaak negatief en ze kampen met een bedenkelijk imago, omdat de gemeenschap het beroepsonderwijs vaak als niet evenwaardig beschouwt als andere vormen van onderwijs."
Negatief zelfbeeld
"We moeten de lat hoger leggen in het beroepsonderwijs", besluit de docente. "Beroepsleerlingen zijn geen dommeriken, maar hun zelfbeeld is vaak negatief en ze kampen met een bedenkelijk imago, omdat de gemeenschap het beroepsonderwijs vaak als niet evenwaardig beschouwt als andere vormen van onderwijs. De leerlingen komen dikwijls uit sociaal-economisch kwetsbare gezinnen, wat hun engagement soms nog verder hypothekeert. We moeten anders gaan kijken naar het beroepsonderwijs, meer zoals in Zwitserland, waar een beroepsopleiding even hoog gewaardeerd wordt als het algemeen secundair onderwijs."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM123
Wat is het verdict na eerste Vlaamse toetsen? “Onze leerlingen zaten met tranen in de ogen”
13.934 tweedejaars in het secundair onderwijs mochten gisteren als eerste groep de Vlaamse toetsen afleggen, maar dat liep bij meerdere klassen helemaal verkeerd door technische problemen. “Ik heb daar veel punten door verspeeld”, getuigt Julie (13) teleurgesteld bij HLN. Ook directeurs zitten met frustraties rond het systeem. Wat liep er juist fout met het paradepaardje van onderwijsminister Weyts? En krijgen de leerlingen nog een herkansing? -
Studenten vrezen duurdere advocatenstudie
Wie advocaat wil worden, dreigt straks fors meer te moeten betalen. Door een federaal wetsontwerp komt er een, mogelijk heel dure, extra opleiding bij. De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) trekt vandaag in ‘De Morgen’ aan de alarmbel. -
-
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
-
Dit verdien je in de meest hardnekkige knelpuntberoepen
Hoe komt het dat sommige jobs jarenlang een knelpuntberoep blijven? Wil niemand ze door slechte arbeidsomstandigheden of zijn de kandidaten die zich aanbieden niet vakbekwaam genoeg? We staken ons licht op bij de VDAB. -
Weyts wil dove en slechthorende kinderen een plek geven op reguliere basisscholen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dove en slechthorende kinderen ook les laten krijgen in een gewone basisschool. Daarvoor ligt een decreet op tafel dat tweetalig onderwijs moet organiseren met Nederlands en daarnaast ook Vlaamse Gebarentaal (VGT). De minister voorziet daarvoor in inhoudelijke en financiële ondersteuning. Het plan werd maandag toegelicht tijdens een bezoek aan de basisschool Sint-Joris in Beernem, waar de mogelijkheden van tweetalig onderwijs al worden onderzocht. -
13
Verpleegkundestudenten eisen structurele onkostenvergoeding: “Verlies studenten door gebrek aan financiële steun zou spijtig zijn”
-
PREMIUM15
Siebe (18) zit op kot in een rusthuis: “Als mijn vriendin blijft slapen, zijn de andere bewoners extra nieuwsgierig”
-
PREMIUM27
4 op de 10 scholieren vrezen ‘Big Brother’ tijdens én na de les: “We konden zelfs het computerscherm zien van leerlingen die thuis ziek zaten”
Steeds meer Vlaamse scholen kijken mee op de laptop van leerlingen via zogenaamde ‘monitoring software’. Daardoor maken 4 op de 10 scholieren zich zorgen over ‘Big Brother’ tijdens én na de les. Hun vrees is niet helemaal onterecht, getuigt directeur Rik D’hollander van het Gentse Sint-Paulusinstituut. “Ons eerste systeem was niet waterdicht.” -
98
“Kan moeilijk slecht nieuws verdragen”: afzwaaiende topman onderwijsinspectie haalt uit naar minister Ben Weyts
Lieven Viaene, afzwaaiende topman van de Vlaamse onderwijsinspectie, haalt vrijdag in de kranten van Mediahuis hard uit naar minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). De inspectie werd de afgelopen jaren “geremd in het benoemen wat er op het veld niet goed loopt”, lichtte Viaene zijn kritiek toe in ‘De Ochtend’ op VRT Radio 1. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?