© EPA

In ons land rijden nog 100.000 auto’s rond met sjoemelsoftware

Ruim twee jaar na het dieselgate-schandaal rijden er in ons land nog steeds zo’n 100.000 wagens rond met de zogenoemde sjoemelsoftware. Volgens D’Ieteren, de invoerder van de merken van de Volkswagen-groep, zijn er al zo’n 1 miljoen brieven verstuurd. Toch heeft 30 procent van de klanten nog geen update laten uitvoeren.

tj

Hebt u op pagina 5 van deze krant de advertentie van D’Ieteren gezien? Met die campagne hoopt de invoerder van VW-merken het aantal klanten dat zijn wagen nog niet heeft laten updaten, te verhogen. “Op dit moment hebben we al 200.000 succesvolle updates uitgevoerd”, zegt woordvoerder Jean-Marc Ponteville. “Dat komt neer op 70 procent.”

Die update is volledig gratis voor de klant en duurt maximaal een klein uurtje. Toch heeft nog 30 procent, oftewel zo’n 100.000 auto’s, nog niet gereageerd. Volgens D’Ieteren zijn daar verschillende redenen voor. “We hebben al onze klanten eerst nog twee informatiebrieven gestuurd. Eén eind 2015, één in 2016. Sinds april 2016 zijn we begonnen met iedereen een oproepingsbrief te sturen. De laatste zijn pas in augustus de deur uitgegaan. We willen iedereen ook de kans geven om die update te combineren met een onderhoud. Dat is ook de reden waarom de update niet binnen een bepaalde tijdsperiode uitgevoerd moet worden. Daar komt nog bij dat de update in België, in tegenstelling tot in Duitsland, niet verplicht is. Het gaat immers niet over de veiligheid van de wagen. De klant merkt niets van die update.”

Toch lijkt de klant weinig te winnen hebben met een update. “Klopt niet”, zegt Ponteville. “Nadien krijgt de geüpdatete auto een certificaat. Als de klant de wagen ooit tweedehands wil verkopen, kan dat een grote rol spelen. Een koper zal immers wel weten wat te kiezen, als hij de keuze heeft tussen een wagen met en één zonder certificaat.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer