Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Oppositie: "Crevits blaast overleg over eindtermen op"

Minister van Onderwijs Hilde Crevits.Beeld Photo News

Als het van regeringspartijen N-VA en Open Vld afhangt, worden de hervorming van het secundair onderwijs en de invoering van de nieuwe eindtermen pas ingevoerd in september 2019. Dat is een jaar later dan vooropgesteld. De oproep komt er nadat minister van Onderwijs Hilde Crevits een tekst op tafel legde terwijl het debat over de eindtermen in het parlement nog liep. Daarmee heeft de minister het lopende overleg "opgeblazen", zeggen oppositiepartijen Groen en sp.a.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) heeft morgen een gesprek met de onderwijsverstrekkers. De minister zal daar het akkoord over de eindtermen toelichten. Wellicht komt dan ook de vraag aan bod of de invoering van de eindtermen met een jaar uitgesteld moet worden tot 1 september 2019. 

Die vraag leeft vanuit de onderwijswereld en ook coalitiepartners N-VA en Open Vld pleiten intussen voor een jaar uitstel. Volgens N-VA-parlementslid Koen Daniëls is het uitstel nodig om "scholen en leerkrachten de tijd te geven". De meerderheid zal volgens Daniëls nu een voorstel van decreet indienen.

Transparantie

Hij is alvast wel tevreden over het inhoudelijke resultaat. Daniëls: "Door de focus op transparantie te leggen, zal elke leerkracht voortaan een duidelijk beeld krijgen op wat de leerlingen minstens moeten kennen en kunnen. Het moet daarbij transparant zijn welke minimale doelstellingen de overheid verwacht en wat de leerplannen daaraan toevoegen."

Het decreet voorziet ook in eindtermen basisgeletterdheid die elke leerling op het einde van de eerste graad moet behalen. "Op die manier willen we zeker zijn dat elke jongere kan deelnemen aan de maatschappij. Geletterdheid slaat op die minimale doelstellingen die je nodig hebt om te kunnen participeren aan de maatschappij", legt Daniëls uit.

'Een start van de nieuwe eindtermen op 1 september 2018 is volgens mij niet realistisch'
Jo De Ro, Open Vld

Open Vld-parlementslid Jo De Ro spreekt van "een niet terug te draaien stap voorwaarts". Volgens De Ro had de tekst op bepaalde vlakken "nog verder mogen gaan". "Maar zoals met gelijke kansen in onderwijs gebeurde in het verleden, moet je eerst een belangrijke stap zetten, voor je een tweede kan zetten", aldus De Ro.

De Vlaamse liberalen vinden wel eveneens dat het onderwijsveld voldoende tijd moet krijgen om de nieuwe eindtermen in te voeren. "Een start van de nieuwe eindtermen op 1 september 2018 is volgens mij niet realistisch, een schooljaar later is dat al veel meer", aldus De Ro.

CD&V: "Geen reden om te talmen"

CD&V ziet echter "geen reden meer om te talmen". "Dit is een mijlpaal op weg naar een modern onderwijslandschap", zegt CD&V-onderwijsspecialiste Kathleen Helsen. "Het kader is er. De ontwikkelcommissies kunnen worden samengesteld. Daarin kunnen onderwijsverstrekkers, experts en leraren snel aan de slag om de eindtermen concreet in te vullen. De modernisering van ons onderwijs is daarmee definitief ingezet."

Oppositie: "Overleg opgeblazen"

Volgens oppositiepartijen Groen en sp.a heeft minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) het lopende parlementaire overleg over de eindtermen op een eenzijdige manier "opgeblazen". De minister zou volgens Groen en sp.a nu haar eigen teksten willen doordrukken. Parlementsleden Elisabeth Meuleman (Groen) en Caroline Gennez (sp.a) zijn niet te spreken over de gang van zaken.

Het Vlaams Parlement overlegt al maanden over de vernieuwing van de eindtermen in het onderwijs, zeg maar de zaken die alle leerlingen op een bepaald moment moeten kennen en kunnen. De discussie verloopt al een tijdje met horten en stoten.

'De minister kiest ervoor het eindtermenoverleg op te blazen en zelf een zwak compromis door te duwen'
Caroline Gennez, sp.a

En net nu de onderwijsexperts van de verschillende partijen op studiereis zijn in Kopenhagen, lijkt minister van Onderwijs Hilde Crevits de forcing te willen voeren. Dat is althans wat Elisabeth Meuleman (Groen) en Caroline Gennez (sp.a) zeggen. Crevits zou een tekst op tafel hebben gelegd die "te nemen of te laten is".

"Na maanden constructief werk van de parlementaire kerngroep eindtermen heeft minister Crevits gisteren beslist om haar eigen agenda door te drukken", zegt Meuleman. "De minister kiest ervoor het eindtermenoverleg op te blazen en zelf een zwak compromis door te duwen", vult Gennez aan.

Eigen agenda

Groen-politica Meuleman noemt de manier van werken "ongezien". "Crevits schoffeert daarmee niet alleen de oppositie maar vooral haar eigen coalitiepartners. Ze duwt eigengereid haar eigen agenda door", aldus Meuleman.

Maar ook inhoudelijk voldoet de tekst niet voor Groen en sp.a. "Ze wil duidelijk niet weten van interlevensbeschouwelijke eindtermen rond burgerschap in de levensbeschouwelijke vakken of van een stevig pakket basisgeletterdheid. Het lijkt bovendien nog steeds haar intentie om deze hervorming kost wat kost tegen volgend schooljaar door te duwen, alhoewel het hele onderwijsveld al heeft aangegeven dat die timing onhaalbaar is", aldus Meuleman.

Ook volgens Gennez gaat het voorstel van Crevits "op alle vlakken zwaar onder de lat door". "Wat de minister voorstelt, legt de lat voor leerlingen niet hoger, dringt de planlast voor leerkrachten niet terug en gaat bovendien volledig voorbij aan de vragen rond de versterking van burgerschapsvorming die de samenleving aan gaf in het groots opgezet maatschappelijk debat. Hiermee verspeelt minister Crevits, na de non-hervorming van het secundair onderwijs, opnieuw een unieke kans om ons Vlaams onderwijs echt te versterken en al onze leerlingen voor te bereiden op het rol in de samenleving van morgen", aldus Gennez.