Vliegen naar Dubai populairder dan ooit

Vanaf eind oktober kan je uit Brussel nu twee keer per dag naar Dubai vliegen met Emirates Airlines. Naast de middagvlucht, komt er ook een avondvlucht. Bedoeling is om de passagiers nog meer mogelijkheden te geven om via Dubai naar Azië, Afrika of Oceanië te laten vliegen.

analyse
Analyse

Op het hoofdkwartier van Emirates Airlines in Dubai glunderen ze over de cijfers van hun vluchten van en naar Brussel. Thierry Aucoc, de commerciële directeur voor Europa, spreekt over een succes: “Toen we
de vlucht Brussel-Dubai drie jaar geleden opstartten, was er toch wat
zenuwachtigheid. Tenslotte vlogen we met een Boeing 777, een groot vliegtuig met heel wat businessclass-zetels. Maar kijk, vandaag kennen onze toestellen op die vluchten een bezettingsgraad van 75 tot 80 procent, ook dus in businessclass. Reden genoeg om een tweede dagelijkse vlucht te lanceren.”

Onze vluchten naar Brussel blijken uiterst succesvol te zijn.

 

Thierry Aucoc, directeur Emirates Airlines

Ongeveer 60 procent van de passagiers op de Brussel-Dubai-vluchten zijn Belgen, de rest zijn internationale reizigers. “We merken dat 7 op de 10 van alle passagiers Dubai enkel als tussenstop gebruiken en dus daar over-stappen op een andere vlucht,” zegt Aucoc, “maar dan blijven er toch nog altijd zo’n 15 miljoen passagiers over die elk jaar Dubai bezoeken en dat is voor ons minstens even belangrijk.”

Aan boord is snel duidelijk waarom de maatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten de harten van veel passagiers verovert. Comfortabele inrichting van de cabine, veel beenruimte en vooral een piekfijne service door uiterst gedreven stewards en stewardessen.

Bij Emirates Airlines werken 160 verschillende nationaliteiten en je hoort er 120 verschillende talen. Dat betekent dat op elke vlucht wel iemand van het boordpersoneel jouw taal als moedertaal spreekt. “Een ongelooflijk voordeel voor een internationale maatschappij die op maat van al haar klanten wil werken”, zegt directeur Aucoc.

De concurrentie in de luchtvaart is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen en ook de zogenaamde “gulf carriers” ontsnappen er niet
aan. Voor het eerst sinds jaren staan de inkomsten en winstcijfers van
maatschappijen zoals Etihad Airways, Qatar Airways en Emirates Airlines onder druk.

In het geval van Emirates Airlines heeft dat specifieke oorzaken, verklaart Thierry Aucoc: “Naast het laptop-verbod op vluchten naar Amerika waar
we tijdelijk last mee hadden, speelden ook de impact van terreuraanslagen en de ongunstige muntkoersen in ons nadeel. Bovendien zakte de olieprijs zodat onze kerosinekosten misschien daalden, maar de inkomsten voor onze aandeelhouder, het Emiraat, ook daalden zodat we minder investeringen konden doen. Toch denk ik dat het om een tijdelijk fenomeen gaat en bovendien blijven de financiële cijfers van de totale groep positief.”

De daling van onze winst is een tijdelijk fenomeen. 

Emirates Airlines

Concreet maakte de “Emirates Group” voor 2016-2017 nog zo’n 670 miljoen dollar winst. Een gigantische som, maar toch lag die winst zo’n 70 procent lager dan het voorgaande jaar.  De financiële cijfers waren ongeveer de enige getallen die achteruit gingen, want zowel het aantal passagiers (56,1
miljoen), het aantal werknemers (105.716) als het aantal bestemmingen (156
bestemmingen in 83 landen) bleef stijgen.

De kritiek dat Golfmaatschappijen te veel voordelen krijgen van hun overheid, raakt de verantwoordelijken op het Emirates-hoofdkwartier nauwelijks. Al jaren voeren Europese en Amerikaanse luchtvaart-maatschappijen openlijk strijd tegen wat zij verdoken subsidies van de sjeiks noemen.

“Wij hebben een zuiver geweten", aldus Aucoc, “onze kerosine maakt 40 procent van onze totale kost uit en ook bij ons moet de boekhouding kloppen. Alle voordelen die wij op de luchthaven van Dubai krijgen, kunnen andere maatschappijen ook aanvragen. Het klopt gewoon dat onze aandeelhouders sterk investeren en daarvoor de middelen vrijmaken. Wij maken onze rekeningen, niet die van anderen.”

De Emirates Group heeft naast de luchtvaartmaatschappij ook nog andere departementen zoals bijvoorbeeld een immense cateringafdeling die dagelijks zo’n 175.000 maaltijden bereidt. Op die “Emirates Flight Catering” werken 9.800 mensen die elk jaar 40 miljoen maaltijden serveren voor de Emirates-vluchten. Daarmee is de catering-afdeling in Dubai de grootste ter wereld.

“Als we als luchtvaartmaatschappij nog ergens het verschil willen maken, dan kunnen we dat het best door onze service en maaltijdenkeuze. Op ticketprijs en aanbod van bestemmingen is de concurrentie heel scherp”, zegt Jane Zdrojewski van Emirates Flight Catering, “maar met onze maal-tijden die telkens een keuze laten tussen een Europese, Arabische, Aziatische en specifiek Indische keuken, menen wij wel passagiers te kunnen overtuigen om met ons te vliegen.”

Met een vliegtuigvloot die de modernste toestellen zoals de Airbus A380 en de Boeing 777 telt, zet Emirates Airlines echt in op comfort aan boord. Op dit moment is de Arabische maatschappij de enige airline die vanuit Brussel drie verschillende klassen aanbiedt: first, business en economy.

In 2016 kwamen er maar liefst 35 zogenaamde “wide-body”-toestellen bij: 19 Airbussen A380 en 16 Boeings 777-300ER. In totaal telt Emirates 252 passagierstoestellen en 14 vrachtvliegtuigen. De vrachtactiviteit, “Emirates
Skycargo” vormt trouwens een belangrijke activiteit binnen de groep. En onlangs besliste de maatschappij om het aantal vrachtvluchten op Brussels Airport te verhogen.

Voorlopig zet Emirates een tweede Boeing 777 in op Brussel terwijl de maatschappij natuurlijk ook over de Airbus A380 beschikt. “Op dit moment kiezen we er eerder voor om onze frequentie te verhogen in plaats van één groot toestel op Brussel in te zetten”, legt Thierry Aucoc uit, “bovendien is de luchthaven van Brussel voorlopig nog niet uitgerust om de superjumbo te ontvangen.”

Brussels Airport liet onlangs weten aanpassingswerken uit te voeren zodat de Airbus A380 binnenkort wel gemakkelijker kan landen en opstijgen in Zaventem. Daarvoor moeten er meer inschepingsbruggen aan de gates komen en meer manoeuvreerruimte op de taxibanen. Als die werken afgerond zijn, kan de superjumbo Brussel wel aandoen. En dan zal Emirates opnieuw de cijfers bekijken en al of niet overwegen om één van de twee dagelijkse vluchten met een superjumbo te opereren.

Videospeler inladen...

Meest gelezen