Geen vrachtwagens voor en na school: “Nooit nog een ongeval als dat van Ann-Laurence (16)”

Nooit wil de stad Kortrijk nog een ongeval zoals dat van Ann-Laurence Mottrie (16). Acht jaar geleden werd het meisje, voor de ogen van haar vriendinnen, gegrepen door een zware truck. Ze had geen schijn van kans. Kortrijk komt nu met een drastische maatregel: vlak voor en na schooltijd mogen geen zware vrachtwagens meer passeren aan de schoolpoort. “Dit grijpt me enorm aan”, zegt de papa van Ann-Laurence.

wim brillouet en kris vanhee

Ze was onderweg naar school, die 9de mei 2008. Ze wilde rechtdoorrijden, de chauffeur van een zware truck liet een groepje fietsers voor haar passeren. Maar dan sloeg hij plots toch af: hij had de 16-jarige Ann-Laurence niet gezien.

“Zo’n dodehoekongeval als met Ann-Laurence mag nooit meer gebeuren”, zegt het stadsbestuur van Kortrijk. Gisteren tekende de stad een charter, samen met de Bouwunie en Confederatie Bouw West-Vlaanderen. Scholen in de binnenstad van Kortrijk worden zo verboden terrein voor zware vrachtwagens van bouwfirma’s. Een uur voor de eerste schoolbel mag er in de straat waar de school ligt, geen enkele truck van meer dan vijf ton passeren. Ook een halfuur na het einde van de school geldt dat verbod.

“Dit akkoord grijpt mij enorm aan”, zegt Philippe Mottrie, de vader van de verongelukte Ann-Laurence. “Er gaat geen dag voorbij dat we niet aan haar denken. Er gebeuren nog te veel ongevallen met fietsers en zware vrachtwagens. Dat de stad Kortrijk dit verbod inroept, pakt mij. Het is een heel mooi initiatief voor mijn dochter.”

Geen boetes

De komende twee jaar zijn in Kortrijk maar liefst tachtig bouwwerven gepland. Die toestroom aan werfverkeer was voor het stadsbestuur dé aanleiding om het charter op tafel te leggen. “Die werven gaan een zware impact op de mobiliteit en de veiligheid in onze stad hebben. Daarom willen we meteen goede afspraken maken met de bouwsector”, zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A).

“Het verbod geldt zo’n 150 meter aan beide kanten van de schoolpoort. Maar als er een belangrijke fietsas is die veel leerlingen gebruiken om naar de school te rijden, vragen we ook om die te mijden”, zegt Heidi Debels, coördinator van het project. Het gaat om een herenakkoord, boetes worden dus niet opgelegd. Maar bij klachten van ouders, leerlingen of bewoners wordt wel zo snel mogelijk ingegrepen.

Het verbod, dat enkel voor werfverkeer geldt, is uniek in Vlaanderen. “We hopen dat het snel navolging krijgt in andere steden. Want veiligheid is te belangrijk”, zegt Vincent Decruyenaere van Bouwunie West-Vlaanderen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen