We bestellen massaal online: Bpost heeft 700 man extra nodig voor eindejaarsperiode om pakjes te bezorgen

© Hollandse Hoogte / Phil Nijhuis

Bpost verwacht een bijzonder drukke sinterklaas- en eindejaarsperiode, met op piekdagen voor kerst een berg van enkele honderdduizenden cadeautjes die moeten worden geleverd. Daarom zet het bedrijf zo’n 700 extra tijdelijke pakketbezorgers, sorteerders en chauffeurs in. Ook andere besteldiensten zoeken dringend extra hulp.

Joost Freys

Als gevolg van een aantrekkende economie en de sterke groei van online winkelen, zag Bpost de voorbije vier jaar de stapel te bezorgen pakjes met bijna 70 procent groeien. “We verwerken nu dagelijks gemiddeld 175.000 pakketjes. Maar in de maand december, zeker rond de eindejaars­periode, gaat het aantal traditioneel flink de hoogte in”, zegt ­Barbara Van Speybroeck, woordvoerster van Bpost. “We vermoeden dat het aantal op piekdagen zal verdubbelen. Alleen al dit jaar heeft de groei aan pakjes tot 450 extra jobs geleid. En toch zullen we voor december nog extra volk nodig hebben. Vorig jaar zetten we 700 extra tijdelijke krachten in, dat zullen er nu minstens evenveel zijn.”

Bij Randstad, een van de grootste uitzendkantoren van ons land, zijn ze niet verrast. “Er zijn nu honderden vacatures voor pakketbezorgers en -sorteerders”, zegt woordvoerder Jan Denys. “En niet alleen bij Bpost.”

Moeilijke zoektocht

Webwinkel Coolblue begon afgelopen zomer nog officieel met een eigen bezorgdienst. Het bedrijf ging van start met een dertigtal busjes, tegen eind dit jaar moeten dat er veertig zijn. Per busje zijn twee bezorgers nodig. Ook andere besteldiensten zoals PostNL, DHL en UPS zoeken nog onder andere ­koeriers en chauffeurs.

Volgens Denys is de vraag bij sommige bedrijven dringend. “Het is niet altijd gemakkelijk om zulke jobs in te vullen”, zegt hij. “Mensen moeten soms bereid zijn om buiten de normale kantooruren te werken en het gaat niet om de hoogste lonen.”

Barbara Van Speybrouck van Bpost merkt wel op dat tijdelijke jobs niet altijd tijdelijk blijven. “We hebben onlangs in Brussel het op een na grootste sorteercentrum van Europa geopend. Het aantal te verwerken pakketjes blijft stijgen. We zoeken constant voltijdse medewerkers.”

Meer dan 75 procent van de Belgen kocht al online. De zogeheten e-commerce in ons land was in de eerste helft van dit jaar al goed voor een omzet van ruim 4,9 miljard euro.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen