Facebook geeft toe: "Fake news van Russen bereikte in totaal 40 procent van Amerikaanse bevolking"
RussiagateHet fake news dat vanuit Rusland werd verspreid tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen bereikte veel meer mensen dan eerst gedacht. Maar liefst 126 miljoen gebruikers kwamen ermee in contact, goed voor 40 procent van de Amerikaanse kiezers en meer dan een tiende van het aantal dagelijkse Facebookers. Dat gaat Facebook morgen zelf toegeven tijdens hoorzittingen in het Amerikaanse parlement, zo blijkt uit een voorbereiding van de getuigenis die Bloomberg kon inkijken.
De zaak draait rond mogelijke beïnvloeding van de Amerikaanse verkiezingen via vanuit Rusland betaalde Facebookadvertenties. Facebooks topadvocaat Colin Stretch zal voor de onderzoekscommissie van de Amerikaanse Senaat aanvoeren dat 29 miljoen mensen indirect content kregen aangeboden van accounts waarachter het Russische Internet Research Agency zat, een aan het Kremlin gelinkte 'troll-farm’.
Het gaat om 80.000 dubieuze advertenties tussen januari 2015 en augustus 2017. Nadat deze posts werden geliked, gedeeld en becommentarieerd, bereikten ze in twee jaar tijd in totaal de nieuwsfeeds van ongeveer 126 miljoen mensen. Dat komt overeen met ongeveer 40 procent van de Amerikaanse bevolking en meer dan een tiende van het miljard mensen dat Facebook dagelijks raadpleegt.
Geschokt
De getuigenis schetst hoe geschokt Facebook is over het Russische gebruik van zijn platform voor politieke doeleinden, en hoe het er werk van wil maken dat zoiets nooit meer kan gebeuren.
Het bedrijf wijst er ook op dat het wel degelijk maatregelen nam in aanloop naar de verkiezingen, waarmee het voor het eerst ook toegeeft dat het op de hoogte was van het probleem voor de stembusgang van 8 november.
In oktober vorig jaar verwijderde Facebook namelijk 5,8 miljoen valse accounts. De sociaalnetwerksite zegt ook dat ze in aanloop naar de verkiezingen de Russische verspreiding van gehackte informatie op haar platformen had gedetecteerd en getemperd. Die waren gericht op werknemers van belangrijke Amerikaanse politieke partijen. Facebook wil ook uitleggen hoe het nog meer valse accounts wil blokkeren.
Nieuw beleid
Het bedrijf maakte enkele dagen geleden bekend adverteerders te zullen verplichten bekend te maken of ze politieke boodschappen verspreiden. Gebruikers zullen bij politieke advertenties kunnen zien wie ervoor heeft betaald en waarom ze een specifieke advertentie te zien hebben gekregen, net als bij andere advertenties.
Een archief houdt advertenties en hun resultaten bij, zodat het ook duidelijk is welke reclame pagina’s gebruiken. Adverteerders moeten duidelijk maken wie ze zijn en waar ze vandaan komen. Wie dat niet doet, wordt automatisch opgespoord.
Twitter en Google
Ook Twitter en Google moeten zich verantwoorden bij de commissies. Google heeft bewijzen dat Russische internetters YouTubekanalen aanmaakten en advertenties kochten. Op die kanalen, die offline zijn gehaald, werd in bijna twee jaar zo'n 43 uur aan video online gezet. Het ging ook hier om het 'Internet Research Agency', dat ook voor 4.700 dollar (4.035 euro) - weliswaar niet-politieke - advertenties kocht op platformen van Google.
Twitter maakte onlangs bekend dat het geen advertenties meer toelaat van Russia Today en Sputnik vanwege beïnvloedingspogingen tijdens de presidentsverkiezingen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Independer
Hoe verschilt downloaden van streamen? En wat verbruikt het minste data?
Films bekijken of muziek luisteren via een gedownloade bibliotheek: die tijd is voorbij. Tegenwoordig gaat bijna alles via streaming. Daardoor is ons dataverbruik de voorbije jaren sterk toegenomen. Maar is streaming altijd de beste optie? Is het soms niet slimmer om je favoriete film of muziekalbum te downloaden, en zo data te besparen? En hoe pak je dat het best aan? Independer.be geeft raad. -
sociale media
Facebook verplicht politieke adverteerders kleur te bekennen
Facebook verplicht adverteerders voortaan bekend te maken of ze politieke boodschappen verspreiden. Dit kadert in het onderzoek naar politieke beïnvloeding via Facebookadvertenties in de Verenigde Staten. -
-
Trumps justitieminister had dan toch ontmoeting met Russische ambassadeur
-
Independer
Bij welke operatoren kan je rekenen op de snelste internetverbinding, zowel vast als mobiel?
“Internet: dat is toch min of meer bij elke provider hetzelfde.” Akkoord met die uitspraak? Fout gedacht: volgens de recentste cijfers van Speedtest download je bij Telenet namelijk dubbel zo rap via je vaste internet als bij Proximus. Omgekeerd blijkt Proximus dan weer mobiel de helft sneller. Hoe zit dat precies? En hoe valt het te verklaren? Independer.be baant zich een weg door de cijfers en zet de nodige puntjes op de i. -
Gewezen campagneleider Trump aangeklaagd in zaak van Russische inmenging
Paul Manafort, de gewezen campagneleider van de Amerikaanse president Donald Trump, is vandaag officieel aangeklaagd in het onderzoek naar Russische inmenging bij de presidentsverkiezingen. Dat geldt ook voor Rick Gates - een gewezen zakenpartner van Manafort - en George Papadopoulos - een ex-adviseur van Trump. Papadopoulos heeft al toegegeven dat hij gelogen heeft tegen de federale recherche FBI. -
2
Pornhub en Xvideos slepen Europese Unie voor de rechter: willen niet onder nieuwe internetregels vallen
-
Google ontslaat 28 medewerkers om protest tegen contract met Israëlische regering en Amazon
-
Google beperkt vragen over verkiezingen in AI-chatbot om valse informatie te vermijden
Google is gestart met beperkingen in te voeren bij zijn AI-chatbot Gemini. Het type verkiezingsgerelateerde vragen zal worden beperkt, klinkt het. 2024 is wereldwijd een belangrijk verkiezingsjaar en het technologiebedrijf wil op die manier de verspreiding van valse informatie tegengaan. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
Spaargids.be
Dit is wat je jaarlijks uitspaart door elke dag boterhammen mee te nemen naar je werk
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Matthys
Diane Bernaerts
George P Martou
freddy terweirs
Nico Van Damme