Videospeler inladen...

Tim Verheyden: "Facebook, Google en Twitter tonen zich nederig op hoorzitting voor Congres"

In de VS verschijnen internetgiganten Facebook, Google en Twitter voor een hoorzitting in het Congres. Ze moeten uitleg geven over misinformatie via sociale media voor, tijdens en na de Amerikaanse presidentsverkiezingen. VRT NWS-journalist Tim Verheyden volgt de evoluties in "Fake News" op. Hij zag nederige multinationals.

Op deze hoorzitting wil het Congres vooral inzicht krijgen in wat er is gebeurd tijdens de presidentiële verkiezingscampagne in 2016. Er worden geen straffen uitgesproken, maar de informatie die verkregen wordt kan eventueel wel gebruikt worden op een later proces.

Opvallend tijdens de zitting is dat zowel Republikeinen als Democraten aan hetzelfde zeel trekken. Winnaars en verliezers van de verkiezingen willen weten hoe Rusland de Amerikanen heeft proberen te beïnvloeden. Ze vinden eensgezind dat de bedrijven te weinig hebben gedaan om verkeerde informatie te onderscheppen.

Geen Mark Zuckerberg

Tegenover de leden van het Congres zitten geen topfiguren van Facebook, Google en Twitter. Dus geen Mark Zuckerberg (CEO van Facebook) bijvoorbeeld, maar wel de belangrijkste advocaten van de internetgiganten. En die tonen zich nederig. "We hadden meer moeten doen", klinkt het in koor. Ze betwisten niet dat op hun platformen valse advertenties gekocht werden. Die werden door de Russen gebruikt om enerzijds de Democratische partij in een slecht daglicht te stellen en anderzijds hadden ze de bedoeling om de Amerikaanse maatschappij te verdelen. Zo riepen ze, schijnbaar als leden van de "Black Lives Matter"-beweging, op om met geweld wraak te nemen op blanke politiemannen.

Platform of mediabedrijf?

Waar lang over gediscussieerd werd is de rol van de bedrijven. Zijzelf zeggen dat ze een platform zijn waar ze gebruikers informatie op laten aanbieden. Maar de leden van het Congres trekken dat in twijfel. Zijn ze technologiebedrijven of zijn ze mediabedrijven? Steeds meer Amerikaanse politici noemen Facebook, Twitter en Google echte mediabedrijven. Daarbij komen verantwoordelijkheden en die moeten ze dringend opnemen.

Meest gelezen