Verontruste ouders: “Onze kinderen leren dat groen gelijk staat aan veilig oversteken, maar dat is helaas niet het geval”

© shutterstock

Twee jaar na het ongeval waarbij de vijfjarige Ziggy om het leven kwam en één dag voor de start van het nieuwe schooljaar hebben enkele “verontruste ouders” een open brief geschreven waarin ze maatregelen eisen van onze politici. Meer bepaald in de vorm van “conflictvrije” verkeerslichten. “We leren onze kinderen dat groen gelijk staat aan veilig oversteken. Ze verwachten niet dat er toch nog een voertuig plots hun pad kruist.”

Michaël Temmerman

© photo news

8 september 2014. De vijfjarige Ziggy, het zoontje van acteurskoppel Marc Stroobants en Mieke Laureys, fietst samen met zijn papa van school naar huis. Samen met een vrachtwagenchauffeur staan ze stil voor het rode licht op de Turnhoutsebaan in Deurne.

En dan wordt het groen.

Ziggy en zijn papa rijden rechtdoor, de vrachtwagenchauffeur slaat rechtsaf en rijdt Ziggy aan. Het jongetje overleeft de klap niet.

Na onderzoek bleek dat de spiegels van de vrachtwagen niet goed waren afgesteld. De vrachtwagenchauffeur werd veroordeeld tot drie maanden cel met uitstel, 2.400 euro boete en een rijverbod van drie maanden. Uit vrees zijn job te verliezen ging de man in beroep tegen de uitspraak, maar zonder succes.

© Wim Hendrix

“Conflictvrije” verkeerslichten

“Dit gruwelijke accident had vermeden kunnen worden”, zei Katrien Van Den Bleeken woensdag in De Ochtend op Radio 1. Samen met enkele andere verontruste ouders startte ze vorig jaar een actie op voor meer veiligheid op kruispunten voor fietsers en voetgangers. Omdat ze echter weinig actie bij onze politici zagen, doen ze een dag voor de start van het nieuwe schooljaar opnieuw een oproep.

In een open brief op deredactie.be ijveren de ouders voor “conflictvrije” verkeerslichten. Dat zijn lichten waarbij auto’s die afslaan niet op hetzelfde moment groen krijgen als de voetgangers en de fietsers die rechtdoor gaan.

“We leren onze kinderen aan dat groen gelijk staat aan oversteken”, aldus Van Den Bleeken. “Maar op dit moment moeten ze nog dubbel kijken en dat is dubbel onveilig. Niet alleen voor onze kinderen, maar voor iedereen die het verkeer ingaat. Dat geeft een vals gevoel van veiligheid.”

Nederland

Uit onderzoek van Steunpunt Verkeersveiligheid (2015) blijkt dat de conflictvrije lichten veel veiliger zijn dan de klassieke lichten. “De kans op een letselongeval waarbij een zwakke weggebruiker betrokken is, ligt tot 40 procent lager”, aldus Tom Brijs, de verkeersexpert van UHasselt die meewerkte aan de studie. In Nederland zijn niet-conflictvrije verkeerslichten zelfs al bij wet verboden. Het resultaat: er zijn heel wat minder ongevallen met zwakke weggebruikers.

© Steunpunt Verkeersveiligheid

“Kampen met erfenis uit het verleden”

Waarom zijn de conflictvrije lichten dan ook bij ons nog niet de norm? “We kampen nog met een erfenis uit het verleden”, aldus Brijs. “De Vlaamse overheid is er intussen ook van bewust dat de lichten op vele vlakken veel beter zijn. Als er kruispunten heraangelegd worden, installeert men bijna altijd de conflictvrije lichten. Al duikt soms wel het probleem van de ruimte op. Voor dergelijke lichten moet je ook in aparte stroken voorzien en daar is niet overal evenveel plaats voor. Denken dat ooit alle lichten vervangen zullen worden, is dus een utopie.”

De Vlaamse overheid is echter alleen bevoegd over de gewestwegen en niet over de lokale wegen. “Die zijn in handen van de gemeenten. We merken dat de achterstand daar nog een pak groter is. Zij bekijken het meestal geval per geval. Niet elk kruispunt is even druk, vele wegen zijn te smal voor aparte stroken voor fietsers en voetgangers... Ook daar zijn we echter aan een inhaalbeweging bezig.”

Vrachtwagens verbannen

De verkeersexpert is een absolute voorstander van de verplichte invoering van de conflictvrije lichten. “Ondertussen moeten we elk initiatief dat de veiligheid aan de schoolomgeving verhoogt, toejuichten.” Hij verwijst daarmee naar de beslissing van Kortrijk, waar het zwaar werfverkeer gebannen wordt voor en na schooltijd. “Het is vooral lovenswaardig van de bouwsector, die duidelijk mee wil werken aan veiliger verkeer.”

LEES OOK. “Nooit nog een ongeval als dat van Ann-Laurence”

De open brief werd onder meer ondertekend door de ouders van Ziggy, de Fietsersbond vzw, de Ouders van Verongelukte Kinderen vzw, mobiliteitsorganisatie VAB, de Gezinsbond, het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) en GO! Ouders. Een duidelijk signaal naar onze politici.

"Tussen september 2015 en juli 2016 hebben we bijna 130 verkeerslichten(regelingen) aangepakt en veiliger gemaakt door er gevaarlijke conflicten uit weg te nemen", zegt Jeroen Tiebout, woordvoerder van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "En we schakelen nog een versnelling hoger met het actieplan ‘slimme lichten’. We willen jaarlijks 350 lichtenregelingen herbekijken. Hierbij worden deze lichtenregelingen maximaal conflictvrij voorzien. Meer dan vroeger ligt de focus eerst op verkeersveiligheid en dan op doorstroming", besluit Tiebout.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen