©Ronald van den Heerik

Veel minder koperdiefstallen door nationaal actieplan

Het aantal koperdiefstallen blijft ieder jaar fors dalen. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-kamerlid Veli Yüksel heeft opgevraagd. Vorig jaar werden dertig procent minder diefstallen vastgesteld dan het jaar daarvoor. 

Het aantal koperdiefstallen aan spoorlijnen is vorig jaar met ruim dertig procent gedaald, schrijft De Zondag. In 2016 werd de totale schade geraamd op zo'n 750.000 euro, in 2015 was dat nog ruim 1,1 miljoen euro.  Infrabel en de NMBS hebben de afgelopen jaren fors ingezet op de bestrijding van koperdiefstallen. Enerzijds door betere beveiliging van spoorsites, anderzijds door over te schakelen op andere, minder kostbare, materialen.

"Waar het mogelijk is, vervangen we koperkabels door aluminium", verklaart Frédéric Petit, woordvoerder van spoornetbeheerder Infrabel. "De lijnen worden beter ingegraven. Er is een nog betere beveiliging van onze werkplaatsen en we zetten camera's in.  En er is ook een heel goede samenwerking met de politie en Securail op vlak van controles en patrouilles."      

Toch is er nog ruimte voor verbetering, want door de diefstallen liepen vorig jaar gemiddeld twee treinen per dag vertraging op. Ook blijkt de juridische afhandeling van dit soort diefstallen een moeilijke kwestie. Een schadevergoeding recupereren bij de daders is vaak onmogelijk, omdat ze geen vast adres hebben of hun schulden niet kunnen betalen.

Vorig jaar werden welgeteld 126 koperdiefstallen gepleegd. "Het is nu eenmaal een maatschappelijk fenomeen, waarmee we geconfronteerd worden."

Wij zitten achteraf met de schade en dat heeft een impact op de stiptheid.

"Soms worden koperdieven betrapt", vertelt Petit. "Maar soms slaan ze evengoed op de vlucht. Dan zitten we natuurlijk met heel wat schade, de lijnen moeten hersteld worden en dat heeft een impact op onze stiptheid. Het is niet zo eenvoudig om dat telkens te gaan terugvorderen."

Meest gelezen