"Kliklijn" voor artsen en patiënten in strijd tegen verspilling gezondheidszorg?

De ziekteverzekering en de ziekenfondsen bekijken of er meldpunten kunnen worden opgericht voor klachten over fraude en verspilling in de gezondheidszorg. Daar zouden zowel zorgverstrekkers als patiënten terechtkunnen. Dat schrijven verschillende kranten. Het grootste artsensyndicaat van ons land reageert erg kritisch.
Cedric Hatto

De bedoeling is dat de ziekenfondsen kunnen bekijken of bepaalde prestaties of facturen gerechtvaardigd zijn, zegt Michiel Callens van het christelijk ziekenfonds. "Het zou kunnen zijn dat mensen op hun factuur zien dat er bv. onderzoeken worden aangerekend die niet gebeurd zijn, of dat er artsen die ze nooit gezien hebben vermeld staan voor bepaalde prestaties."

Alle klachten worden eerst onderzocht. "Het lokale ziekenfonds is het eerste aanspreekpunt. Dat ziekenfonds kan de klacht samen met andere ziekenfondsen bekijken -want soms zijn de kosten wel gerechtvaardigd- en kan vervolgens beslissen om de klacht al dan niet over te maken aan het RIZIV."

Het meldpunt zou voor alle zorgverstrekkers gelden die recht hebben op terugbetaling door de ziekteverzekering: artsen, verpleegkundigen, tandartsen... Het RIZIV hoopt dat de strijd tegen fraude en verspilling jaarlijks 25 miljoen euro oplevert.

Artsensyndicaat erg kritisch

Het grootste artsensyndicaat van ons land reageert alvast erg kritisch op de geplande meldpunten. Echte misbruiken moeten we aanpakken, zegt Marc Moens van artsensyndicaat BVAS, maar de meldpunten mogen geen kliklijnen worden voor anonieme, ongefundeerde klachten. Bovendien is het volgens het artsensyndicaat niet aan de ziekenfondsen om te beslissen welke behandelingen patiënten nodig hebben.

"Wij weten dat de mutualiteiten alles over hun leden en onze patiënten willen kennen, ze willen standaardbehandelingen instellen", aldus Moens. "Dat kan niet door mutualiteiten gebeuren, dat is de job van elke individuele arts voor elke individuele patiënt."

Nederland

In Nederland hebben ze een drietal jaar geleden een gelijkaardig meldpunt opgericht: "Meldpunt voor verspilling in de zorg". Volgens Chiel Bos, een van de oprichters, zijn er daar al meer dan 20.000 meldingen binnengekomen. De meeste meldingen kwamen van patiënten en gingen over genees- en hulpmiddelen, over administratieve lasten en over de ziekenhuizen. Naar aanleiding van de meldingen, zijn er ook al maatregelen genomen.

Meest gelezen