© *

Bekend magazine moet advertentie schrappen omdat model te dun is

Even opschudding in de wereld van de modemagazines toen Glamour op het matje werd geroepen voor een reclame waarin een 'ongezond mager' model werd opgevoerd. Het gebeurt niet al te vaak dat modellen als te dun worden beschouwd, maar dit keer zag het tijdschrift zich uiteindelijk wel genoodzaakt de advertentie te schrappen.

flb

Zowel Condé Nast Traveller als Glamour zitten in de portefeuille van Condé Nast Publications, zowat de bekendste uitgever van mode- en lifestylemagazines zoals Vogue, Vanity Fair en Glamour. Het is dan ook niet toevallig dat er in die magazines regelmatig advertenties verschijnen die de andere telgen uit de stal moeten promoten. Zo dook er in Glamour eentje op van Condé Nast Traveller, maar één lezer nam daar aanstoot aan omdat het model op de foto te mager zou zijn.

Die persoon in kwestie diende uiteindelijk een klacht in bij de Britse Advertising Standards Authority (ASA) en kreeg gelijk. De ASA legde het magazine dan ook op om die advertentie nooit meer te publiceren of toch niet in die gedaante. "We zijn van oordeel dat het model er ongezond mager uitziet en dat de advertentie daardoor onverantwoord is", klinkt het.

"Geen uitstekende beenderen"

Bij Condé Nast Traveller zagen ze er niet meteen het probleem van in. Volgens hen ging het wel degelijk om een heel lang en mager model, "maar haar pose accentueerde haar grootte en lange benen", maar er waren volgens het magazine "geen uitstekende beenderen te zien en het model was op natuurlijke wijze mager en in proportie". Hoe dan ook zullen ze zich toch bij de beslissing moeten neerleggen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer