Controleer even uw factuur, misschien betaalt u nog iedere maand huur voor een vaste telefoon van Proximus

© BELGA

Maandelijks huur betalen voor een verouderd vast telefoontoestel dat afgeschreven en dus waardeloos is. Dat klinkt absurd maar toch zijn er nog veel mensen die het, vaak zonder het te beseffen, doen. Vooral ouderen. “Wij kunnen toch moeilijk onze klanten beginnen opbellen om te vragen of ze de huur niet willen stopzetten. Het staat klaar en duidelijk op hun factuur”, zegt Jan Margot van Proximus.

Thierry Goeman

Bij De Inspecteur op Radio 2 deed Sven Pichal woensdagochtend een opmerkelijk verhaal over het telefoontoestel van de mama van Showbizzbart. Al jaar en dag huurt zij haar toestel bij Proximus voor 42,6 euro per jaar, terwijl je tegenwoordig al een eenvoudige vaste telefoon koopt voor 20 euro. In elektroketens kost een set van twee draadloze telefoons 38,99 euro. Voor een duurdere versie betaal je 79 euro.

En toch huren nog altijd veel klanten een telefoon. Vaak zonder het te beseffen. Over hoeveel abonnees het gaat, is niet bekend. Proximus wil daar niet over communiceren. “Het zijn er niet zo veel”, zegt Jan Margot.

Oproep: betaal jij ook al jaren huur voor je vaste telefoon. Laat het ons weten via deze link.

Het is iets wat dateert uit de periode van de RTT, toen er geen concurrentie was en iedereen die een telefoon in huis wilde, een toestel van de RTT moest huren. In 1988 werd de markt opengegooid en kon je een toestel huren of zelf kopen. “Klanten kunnen dat zelf kiezen. Voor de eenvoudigste toestellen bedraagt die huur momenteel 2,40 euro per maand. Wij proberen zo transparant mogelijk te zijn en dus staat die huurprijs duidelijk op de factuur die de klanten krijgen. In die huur voor het toestel, zit ook de service. Wie bij ons een telefoon huurt en het toestel gaat stuk, krijgt gratis een nieuw”, zegt Margot.

Klantendienst kan contract direct stopzetten

Hij wijst er ook op dat mensen die dat willen, de huur met een simpel telefoontje aan de klantendienst kunnen opzeggen.

Showbizzbart deed dat toen hij voor zijn moeder een nieuw draadloos toestel kocht. “Toen ik het toestel opzegde, kreeg ik op de klantendienst te horen dat we het niet moesten inleveren omdat het te verouderd was. We mochten het met andere woorden gratis houden omdat het afgeschreven en waardeloos was. Wij betaalden dus iedere maand 3,55 euro op de factuur voor een waardeloos toestel”, klinkt het.

Jan Margot vindt niet dat het aan Proximus is om klanten op te bellen en te vragen of ze hun huurtelefoon niet willen opzeggen en dat ze er beter eentje kopen. “Af en toe, als we klanten telefonisch bevragen over hun tevredenheid of over hun factuur, stellen we die vraag wel. Maar merken we dat veel klanten het liever laten zoals het is”, zegt hij.

“Andere klanten kopen zelf een telefoon maar vergeten hun huur op te zeggen. Dus blijven ze iedere maand huur betalen. Maar dat kunnen wij natuurlijk niet weten”, klinkt het.

Of het niet sympathieker zou zijn moest Proximus klanten, vooral oudere klanten die niet zo beslagen zijn in dit soort zaken, zelf zou opbellen zegt Margot: “Wij zijn geen bedrijf dat sympathiek wil zijn, wij zijn er om onze klanten tevreden te stellen door een goede service te geven door hun toestel bijvoorbeeld te vervangen als het stuk gaat.”

Test-Aankoop: huur vragen tot wanner aankoopprijs is betaald

Test-Aankoop is het absoluut niet eens met de manier van handelen van Proximus. De consumentenorganisatie krijgt geregeld klachten over de manier van handelen van de telefoonoperator die ze consumentonvriendelijk noemt.

“Een operator zou maar huur mogen vragen tot wanneer de aankoop- of verkoopwaarde van het toestel is terugbetaald. Dat geldt niet alleen voor vaste telefoons maar ook voor decoders van Telenet bijvoorbeeld. Als je de rekening maakt, betaal je nu vaak een veelvoud van de aankoopprijs aan huur. Dat is slapend geld verdienen op de kosten van klanten die het vaak zelf niet beseffen”, zegt Simon November.

Minister Peeters (CD&V) van Consumentenzaken belooft een onderzoek.

Wie nog een vaste telefoonlijn heeft, kijkt best zijn factuur even na om te zien of hij een telefoon huurt. De maandelijkse huurprijs staat duidelijk vermeld op de factuur. Is dat het geval, kijk dan even na of zelf een toestel kopen niet veel voordeliger is. Het antwoord is meestal, ja!

In de telefoonwinkel van Proximus zelf staat de Twist 392 momenteel in promotie en betaal je maar 49 euro. De Twist Maestro 2032 staat 59,99 euro, de Twist 454 duo (twee draadloze toestellen) 74,99 euro. Dat is minder dan wat je betaalt om een toestel twee jaar te huren.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen