Direct naar artikelinhoud
Voeding

Nutella in Duitsland onder vuur: 'stiekem' minder cacao, meer suiker en vet in recept

Nutella in Duitsland onder vuur: 'stiekem' minder cacao, meer suiker en vet in recept
Beeld AFP

Nutellafans zijn woedend: fabrikant Ferrero heeft volgens hen stiekem het recept van de chocoladepasta aangepast. De ophef ontstond toen een Duitse consumentenorganisatie verschil vond tussen de etiketten van twee Nutellapotten. Een nieuwe pot bevat meer melkpoeder en meer suiker.

De nieuwe chocopasta ziet er lichter uit, stelde de Verbraucherzentrale Hamburg vast. Op het etiket is te zien dat het aandeel melkpoeder van 7,5 procent naar 8,7 procent ging. De organisatie vermoedt dat melkpoeder is toegevoegd ten koste van cacao. Op de vraag of er minder cacao in de chocopasta zit, wilde Ferrero niet reageren. De fabrikant is niet verplicht dit aandeel op de verpakking te vermelden.

Reactie Ferrero

Wel gaf Ferrero in een reactie toe dat er kleine veranderingen aan het recept waren gemaakt. De kwaliteit en "alle andere aspecten van Nutella" blijven hetzelfde, volgens het bedrijf.

Een voedingstabel toont volgens de Duitse organisatie ook een verschil in het aandeel suiker aan. Eerst was dit 55,9 procent, nu 56,3 procent. Of het recept ook in België is veranderd, is niet duidelijk. De samenstelling van Nutella is per land verschillend.

In januari zorgde een foto van een glazen pot met ontlede Nutella al voor ontzetting bij fans van de pasta. In de naam mag dan het woord 'nut' zitten, deze foto toonde aan dat bijna de helft van een pot bestaat uit suiker. Nu is dat dus nog meer.

Reactie Ferrero

Coca-Cola en Toblerone

Toen Coca-Cola het recept van zijn beroemde drankje in 1985 aanpaste, kreeg het bedrijf een storm van kritiek over zich heen. Binnen een paar maanden was Coca-Cola, onder druk van de consumenten, weer de oude.

Toblerone veranderde zijn reep in 2016. De stukjes kenmerkende driehoekige chocolade lagen ineens verder uit elkaar. Zo wilde het bedrijf voorkomen dat de chocoladereep na een stijging in de prijs van sommige ingrediënten duurder zou worden. Ook toen reageerden fans boos.

Coca-Cola en Toblerone