© Shutterstock

Luxeproducten zitten opnieuw in de lift

Volgens Bain & Company, een Amerikaans consultancybureau, zwengelt de markt van de luxeproducten weer aan. Die zou in 2017 opnieuw met vijf procent groeien en dat omdat de luxemerken terug aansluiting beginnen te vinden met de doelgroep van jongeren die een hang hebben naar dure goederen en ervaringen.

flb

Dure sportwagens, designerkleding, privéjets, decadente maaltijden, peperdure meubelen, ... van al die producten zal volgens Bain & Company de verkoop ervan in 2017 opnieuw stijgen. Goed voor een opbrengst van 1,3 biljoen wereldwijd. Een duizelingwekkend getal, maar de voorbije jaren ging het toch wat minder met de verkoopcijfers van luxeproducten.

Dat ze nu terug in de lift zitten, heeft volgens een studie van het consultancybureau te maken met het feit dat de bedrijven die ze verkopen weer aansluiting hebben gevonden bij een nieuwe generatie van jonge rijken. "Het zijn interessante tijden in de wereld van de luxe, want de denkwijze van de millenials heeft de luxemerken ertoe aangezet om te herdefiniëren hoe ze hun klanten benaderen", zegt hoofdauteur Claudia D’Arpizio. "Merken die hier goed mee omgaan, zullen in de komende jaren mogelijk een groei kennen."

Vooral de segmenten van 'luxe-ervaringen' zoals cruises en 'experiencing goods' zoals eten en drinken boeren goed en zijn zelfs de snelst groeiende categorieën. Traditionele luxegoederen blijken het dan weer minder goed te doen bij de millenials (geboren tussen 1980 en 2000). Het is volgens D'Arpizio dan ook de uitdaging voor die bedrijven om, als ze in de toekomst succesvol willen blijven zijn, die traditionele producten om te zetten in ervaringen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer