Benzine-auto van Mitsubishi stoot minder uit dan Tesla: zijn elektrische wagens wel zo groen als we denken?
MobiliteitDe kleine benzinewagen Mitsubishi Mirage stoot, over zijn hele levenscyclus gemeten, minder CO2 uit dan een elektrische auto van Tesla. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT), dat vraagtekens plaatst bij het groene imago van elektrische luxewagens. Dat schrijft The Financial Times.
Het is de vraag die beleidsmakers en mobiliteitsexperten al langer bezighoudt: doet de overheid er in de strijd tegen het klimaat goed aan hybride en elektrische auto's te stimuleren, ook al gaat het soms om zware terreinvoertuigen of luxewagens, terwijl kleine zuinige benzinewagens veel minder of geen subsidies krijgen?
Het MIT heeft nu geprobeerd een allesomvattend antwoord op die vraag te geven. Het gerenommeerde instituut berekende voor drie modellen - de elektrische Tesla Model S P100D, de BMW 750 i xDrive en de Mitsubishi Mirage CVT (in Europa de Space Star) - de volledige uitstoot van broeikasgassen tijdens de levenscyclus van de auto. Dat wil zeggen: van productie over het gebruik tot de recyclage.
Tesla niet op 1
De resultaten van de zware BMW zijn weinig verrassend: de Duitse luxewagen scoort het slechtst, met een equivalent van 103.851 kilogram CO2 na een levensduur va 270.000 kilometer, of 385 gram CO2 per kilometer.
Tesla echter komt ondanks zijn groene imago van een volledig elektrische auto en ondanks de marketingslogan van 'zero emission' niet als beste auto uit de bus. De auto heeft in alle drie de fases - productie, gebruik en recyclage - een grotere voetafdruk dan de kleine Mitsubishi, die als benzinewagen helemaal geen imago van 'groene auto' heeft.
De Tesla stoot na 270.000 kilometer een equivalent van 61.115 kilogram CO2 uit, of 226 gram per kilometer. De benzinewagen van Mitsubishi daarentegen stoot na evenveel kilometer 'maar' 51.891 kilogram CO2 uit of 192 gram per kilometer.
Lithiumbatterijen
Dat Tesla slechter scoort dan de kleine benzinewagen, komt vooral door het materiaal waarmee de auto is gemaakt en uitgerust, zoals de lithiumbatterijen. Die vergen bijvoorbeeld heel veel energie bij de productie. Maar toch is het mogelijk dat de minder vervuilende Mitsubishi over minder dan vijftien jaar al gebannen wordt uit verschillende steden, terwijl de Tesla net gestimuleerd wordt.
De studie erkent wel dat Tesla het fors beter doet wanneer er vergeleken zou worden met auto's van dezelfde grootte op fossiele brandstoffen.
Subsidiepolitiek herzien
Toch vallen er vragen te stellen bij de huidige subsidies die overheden geven om de vaak nog erg dure en grote elektrische wagens te kunnen kopen. Het aandeel volledig elektrische wagens stijgt in de Europese Unie dan ook jaar na jaar. The Financial Times pleit alvast voor een herziening van de huidige subsidiepolitiek, waarbij niet alleen rekening wordt gehouden met de ecologische voetafdruk tijdens het rijden, maar ook tijdens de productie. "Vanuit een overheidsstandpunt zijn alle elektrische voertuigen even groen, of ze nu groot of klein zijn, efficiënt of vervuilend worden geproduceerd, of aangedreven door elektriciteit die opgewerkt wordt door zonne-energie of door kolen."
Ook de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie kwam vorig jaar al tot een vergelijkbare conclusie: "Grotere elektrische voertuigen kunnen een hogere broeikasgasuitstoot hebben dan kleinere conventionele voertuigen, wanneer naar de hele levenscyclus gekregen wordt."
Net vandaag komt de Europese Commissie met een voorstel om de CO2-uitstoot van personenwagens tegen 2030 met 30 procent in te perken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
Tesla-bezitters betaalden 8.000 dollar voor volledige zelfrijdende besturing die misschien nooit zal werken
Heel wat eigenaars van een Tesla-model S of X hebben betaald voor hardware die de auto in staat zou moeten stellen om volledig zelfstandig te rijden. Ze telden voor die optie 8.000 dollar neer, maar vooralsnog hebben ze er helemaal niets aan. En de vraag is of CEO Elon Musk die belofte wel zal kunnen nakomen. -
Europese beurzen massaal in het rood, gasprijs naar hoogste niveau dit jaar
De Europese beurzen duiken dinsdag massaal in het rood, in het zog van Wall Street en Azië. Stijgende spanningen in het Midden-Oosten, een zwakke maand maart in China en Amerikaanse rente-perikelen wegen op de beurs. En de Europese gasprijs stijgt dinsdag door de onrust in het Midden-Oosten naar het hoogste peil dit jaar. -
-
Franse supermarkten gaan klanten vanaf juli wijzen op krimpflatie
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
Aan de luchthaven van Wevelgem is een wereldprimeur van Belgische makelij onthuld: een helikopter die kan vliegen op fossielvrije brandstof. Het toestel stoot dan geen CO2 uit en wordt gefabriceerd in Deerlijk bij D-Motor, dat vliegmotoren bouwt. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
GSK opnieuw meest aantrekkelijke werkgever, gevolgd door SGS en DPG Media
-
Autobedrijven
Volvo investeert 640 miljoen euro in eigen Tesla-variant Polestar
De Zweedse autobouwer Volvo, die een fabriek heeft in Gent, en zijn Chinese eigenaar Geely investeren 640 miljoen euro in de ontwikkeling van Volvo-dochtermerk Polestar, een constructeur van elektrische sportwagens. Het eerste model van Polestar is vanmiddag in Shanghai voorgesteld. -
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
Supermarktgroep Colruyt gaat geen 57 maar 54 winkels overnemen van Louis Delhaize, uitgebaat als Smatch of Match. De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) wilde de deal maar voor 54 winkels onmiddellijk goedkeuren, waardoor de winkels in Galmaarden, Munkzwalm en Nieuwpoort afvallen. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
101 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRonald Van Roy
Herman Botermans
rudy poelmans
Willy Masson
ivan aerts