Direct naar artikelinhoud
SNAPCHAT

Onverkochte Snap-brillen leiden tot zware verliezen

De 'Spectacles' van Snap.Beeld rv

Slecht nieuws voor Snap, het bedrijf achter Snapchat: de app groeit niet meer zo snel nu de Facebook-concurrentie bitser wordt, en de Spectacles - de multimediale bril die Snap vorig jaar voorstelde, lijkt niet aan te slaan. 

Snap, het moederbedrijf van Snapchat, heeft er wel eens beter voorgestaan. De laatste kwartaalcijfers stelden beleggers zwaar teleur. Weliswaar groeide de omzet flink, maar de verliezen stegen nog veel harder. Het kwartaalverlies bedroeg maar liefst 443 miljoen dollar (382 miljoen euro), meer dan het dubbele van de omzet. 

Extra pijnlijk: Snap heeft 40 miljoen dollar (34,5 miljoen euro) moeten afschrijven op een paar honderdduizend onverkoopbare brillen. Rond de beursgang presenteerde het bedrijf van topman Spiegel zich nog trots als ‘camerabedrijf’.

Ook pijnlijk is dat het aantal nieuwe gebruikers niet meer zo groeit als voorheen. Snap heeft duidelijk last van rivaal Facebook, dat – met succes – het een na het andere onderdeel van Snapchat kopieerde in Facebook en Instagram. En pijnlijk moment nummer drie: Evan Spiegel geeft toe dat de gebruiksvriendelijkheid van zijn onder tieners populaire app te wensen over laat. 

Er komt dus een geheel nieuw design. De koers is inmiddels zo gezakt dat de Chinese internetgigant Tencent - eigenaar van chatapp WeChat - zijn aandeel in Snap heeft vergroot naar ongeveer 12 procent.