Direct naar artikelinhoud
klimaat

Autobouwers vinden nieuwe Europese uitstootnormen voor auto's te streng

Autobouwers vinden nieuwe Europese uitstootnormen voor auto's te streng
Beeld REUTERS

De Europese autobouwersassociatie ACEA heeft kritiek op de nieuwe uitstootnormen voor auto's die de Europese Commissie voorgesteld heeft. Van de autobouwers wordt momenteel verlangd dat ze de gemiddelde uitstoot tegen 2021 inperken tot 95 gram CO2 per kilometer. Tegen 2025 en 2030 wil de Commissie daar respectievelijk 15 en 30 procent afdoen. Maar volgens de ACEA is 2025 te snel en laat dit niet genoeg tijd voor technische wijzigingen. De doelstelling tegen 2030 vindt de ACEA "bovenmaats veeleisend".

De vereniging pleit voor een daling met 20 procent tegen 2030. "Zo'n doelstelling zou ook enkel met hoge, maar ten minste wel nog aanvaardbare kosten bereikt kunnen worden", klinkt het.

"Dit voorgestelde ontwerp stelt de automobielindustrie voor extreme uitdagingen. Of de voorgestelde CO2-doelen haalbaar zijn, is vandaag meer dan de vraag en hangt af van hoe snel de consument de komende jaren voor alternatieve aandrijvingen zal kiezen en van hoe snel er openbare infrastructuur voor die aandrijvingen gebouwd wordt", aldus ACEA.

'Dit voorgestelde ontwerp stelt de automobielindustrie voor extreme uitdagingen'
De Europese autobouwersassociatie ACEA

De strengere normen moeten de industrie aanzetten om meer te investeren in elektrische auto's en andere schone wagens. De Commissie ziet echter af van bindende quota. Ze kiest voor een systeem dat autobouwers moet prikkelen om meer auto's te produceren die geen of nauwelijks CO2 uitstoten. Daarnaast wil de Commissie 800 miljoen euro investeren om de nog steeds trage uitrol van laadpalen op Europese wegen te versnellen. Ook wil ze overheden meer schone wagens laten aankopen.