Deze man vond de clickbait al in 1926 uit. En wat er toen gebeurde geloof je nooit
Ook wij bij HLN.be pleiten niet altijd onschuldig, we geven het toe. Maar zeggen dat we de uitvinders zijn van de clickbait, dat is in elk geval de waarheid geweld aandoen. Want hoe je verhalen viraal kunt laten gaan, dat wist een Amerikaanse reclamemaker al in de jaren 20.
'Ze lachten toen ik me achter de piano zette. Maar toen ik begon te spelen...!' Met die wervende titel wilde John Caples, een New Yorkse reclameman, in 1926 het grote publiek op een originele manier kennis laten maken met de US School of Music. En als het even kon ook studenten werven.
En of het werkte, Caples' advertentie sloeg meteen aan en is nog altijd een van de beroemdste ooit. Voor tientallen jaren namen andere reclamecampagnes de beginwoorden 'Ze lachten toen...' over, in de hoop het succes van Staples te kunnen evenaren. In 1959 verscheen er al een boek over de titel en de geschiedenis van de reclamebusiness, nog lang voor er ooit sprake was van 'viral content' en titels als 'Je gelooft nooit wat...' of 'En toen gebeurde er dit...' het internet overspoelden.
"Geen gevoel voor humor"
Caples, die in 1990 in Manhattan stierf, werkte bijna zijn hele carrière bij het New Yorkse reclamebureau Batten, Barton, Durstine & Osborn (BBDO), waar hij in 1982 op 82-jarige leeftijd als creatief directeur op pensioen ging. Hij schreef verschillende boeken over het reclamevak en was van mening dat humor in reclame niet werkte. "Slechts de helft van de mensen in dit land hebben enig gevoel voor humor." Ook probeerde hij zo simpel mogelijk te schrijven, aangezien "de gemiddelde Amerikaan mentaal 13 jaar oud is".
Na het succes van de piano-advertentie, bedacht Caples er nog tientallen andere in hetzelfde genre, zoals 'Ze grinnikten toen de ober me in het Frans aansprak. Maar hun gelach veranderde in verbazing na mijn antwoord'. Of wat te denken van de reclameposter voor een levensverzekering met daarop een vissende oude man en de tekst 'Aan mannen die ooit willen stoppen met werken'.
"Meest perfecte titel ooit"
Onder andere Scott DeLong, de man achter de clickbaitsite ViralNova, kijkt elke ochtend naar de piano-advertentie. "Voor mij is het de meest perfecte titel ooit, en dezelfde psychologische redenen waarom ze zo effectief is, maken ook ViralNova zo succesvol", zei hij er ooit over tegen Business Insider. "De advertentie zegt niet zomaar 'Leer piano spelen' of 'Hoe piano leren in 30 dagen'. Ze gaat een stap verder en speelt in op de menselijke emotie: eigenlijk zijn we allemaal egoïsten die indruk willen maken op anderen, we willen hen choqueren en verrassen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zeldzame arrestatie: Russische viceminister Justitie in hechtenis voor corruptie
-
Mannelijk nijlpaard in Japanse dierentuin blijkt na 7 jaar vrouwtje te zijn
In een dierentuin in Japan blijkt een nijlpaard waarvan zeven jaar lang werd gedacht dat het een hij was, een zij te zijn. Er werd een DNA-test uitgevoerd nadat dierenverzorgers opmerkten dat de 12-jarige Gen-chan geen typisch mannelijk nijlpaardgedrag vertoonde. -
EPC-label A of B vereist om sociale woning te verhuren in Limburg
Wie zijn eigendom in Limburg wil aanbieden als sociale woning moet een EPC-label A of B kunnen voorleggen. Dat zorgt ervoor dat een groot deel van de woningen uitgesloten wordt voor sociale verhuur, schrijft ‘Het Belang van Limburg’. -
-
Nog eens 357 onthaalouders worden eindelijk gewone werknemers (en krijgen 100 euro extra)
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
Vroegere agent schiet ex en minderjarige vriendin dood in VS, daarna vlucht hij met zoontje (1)
Een vroegere agent heeft in de Amerikaanse staat Washington zijn ex en zijn minderjarige vriendin doodgeschoten. Daarna vluchtte Elias Huizar (39) met zijn eenjarige zoon. Na een klopjacht van 24 uur werd de man klemgereden door de politie. De moordenaar maakte met een kogel een einde aan zijn leven, het jongetje bleef ongedeerd. -
Rusland wil “bufferzone” uitbreiden als Oekraïne raketten krijgt met groter bereik
-
Celebrities
Fans bezoeken massaal Londens café dat door Taylor Swift wordt genoemd in nieuw nummer
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Lichaam gevonden aan wachtbekken in Sint-Pieters-Leeuw: parket start onderzoek
Sint-Pieters-Leeuw
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer