Na getuigenis ex-stewardess: "Dagelijks mensen ziek door giftige stoffen in vliegtuig"
LuchtvaartEr is wel degelijk een probleem met mensen die ziek worden van giftige stoffen in vliegtuigen. Dat stelt vakbond ACV na de getuigenis van een ex-stewardess in 'Het Laatste Nieuws’ en van een Nederlandse piloot in het tv-programma Zembla. “Wij willen dat er maatregelen genomen worden.”
Zowel bij ons in België als in Nederland is er onrust over de luchtkwaliteit aan boord van vliegtuigen. In ‘Het Laatste Nieuws’ getuigde een ex-stewardess van Brussels Airlines over hoe ze zwaar ziek werd nadat ze giftige dampen inademende aan boord van een vlucht naar Kinshasa. In Nederland getuigt een ex-piloot van KLM dan weer dat hij ziek werd, maar dat KLM hem verbood om dat met de buitenwereld te delen. Journalisten van tv-programma Zembla konden de hand leggen op een zwijgcontract dat de piloot moest ondertekenen van KLM. Als hij over zijn ziekte of over giftige dampen in vliegtuigen zou spreken, dan riskeert hij een boete van 300.000 euro.
Ikzelf had barstende hoofdpijn en had last van gevoelloosheid in mijn vingertoppen
De getuigenissen van het voormalig personeel komen niet als een verrassing voor vakbond ACV. “Wij hoorden al tal van gelijkaardige getuigenissen van piloten en cabinepersoneel, van bewustzijnsverlies, braken, hoofdpijn tot evenwichtsstoornissen, geheugenproblemen en zelfs verlammingen.”, zegt Bjorn Vanden Eynde, secretaris mobiliteit bij ACV-Transcom. Volgens de vakbond zijn er wereldwijd naar schatting 2.000 gevallen van vergiftiging per jaar.
Zenuwgas
De toxische gassen komen in het vliegtuig omdat een deel van de lucht die via de airco in de cabine komt, wordt aangezogen via de motoren en dat houdt een risico op verontreiniging met olie in. Die olie bevat onder meer TCP, een chemische stof die verwant is aan zenuwgas. Als de afsluiting tussen het luchtcircuit en de motoren niet meer goed functioneert, dan komt er verontreinigde lucht in de cabine. In de luchtvaart spreekt men van een 'fume event'. Zo'n incident kan ernstige medische gevolgen hebben voor personeel en passagiers. Daarom wil het ACV dat de hele luchtvaarindustrie maatregelen neemt.
“Het aerotoxisch syndroom (zo wordt de ziekte als gevolg van giftige dampen genoemd, red.) is een zeer zwaar onderschat probleem", zegt Bjorn Vanden Eynde. "Want het beperkt zich niet tot één luchtvaartmaatschappij of één bepaald type vliegtuig. Het gebeurt overal, met gezondheidsrisico’s voor personeel én passagiers. "
"Wij pleiten daarom voor het gebruik van minder toxische olie en het filteren van de lucht alvorens deze in de cabine terechtkomt. Bovendien willen wij ook een wereldwijde standaard voor de kwaliteit van de lucht in vliegtuigcabines en andere technologieën voor de ventilatie in de vliegtuigen."
Eerder vandaag getuigde een ex-stewardess in 'Het Laatste Nieuws' al over de kwalijke gevolgen van zogenaamde 'fume events'. De vrouw is ervan overtuigd dat ze blijvende schade heeft opgelopen na een incident met giftige gassen.
Dagenlang overgeven
"Het was aan boord van een Airbus 330 met bestemming Kinshasa", zegt Eva*. "Nog geen 10 minuten na opstijgen gingen plots alle rookmelders af. Toch was er nergens rook te zien. In de cabine hing enkel een wazige damp. Die kwam duidelijk uit de airco. We wisten niet wat te doen en gingen naar de cockpit, daar zei men ons dat we de rookmelders moesten resetten. Je mag dat echter niet doen als je niet weet wat de aard van het probleem is. Ik maakte er een punt van dat iemand uit de cockpit kwam kijken, want wij maakten ons zorgen over die damp. Sommigen kregen keelpijn en hoofdpijn. Toen ook iemand van de 'flight crew' het met zijn eigen ogen kon zien dat er iets mis was, werd meteen besloten om terug te vliegen naar Zaventem." Op dat moment dacht Eva dat ze te maken had met een technisch probleem. "Ik had nog nooit gehoord van 'fume events", vertelt ze. Na de vlucht voelde een deel van de crew zich echter onwel en sommigen konden dagen niet naar het werk. "Er waren collega's die dagen later nog overgaven. Ikzelf had barstende hoofdpijn en had last van gevoelloosheid in mijn vingertoppen."
Dat laatste symptoom heeft Eva vandaag nog. "Toen ik in de dagen nadien met collega's sprak, merkte ik dat er nog waren die gelijkaardige incidenten meegemaakt hadden op andere vluchten. Niemand wist echter dat het om 'fume events' ging en we konden dus ook de gevaren voor onze gezondheid niet inschatten." Volgens Brussels Airlines informeert zij haar personeel wel degelijk over het bestaan van 'fume events'. Bovendien wijst de maatschappij erop dat er voorlopig geen sluitend wetenschappelijk bewijs is voor het verband tussen 'fume events' en permanente medische problemen. Brussels Airlines is wel bereid om het debat erover aan te gaan met het personeel en de vakbonden. "Veiligheid is immers onze hoogste prioriteit."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Prijs aan de pomp daalt: benzine goedkoper vanaf morgen
-
PREMIUM
“Ik riep, maar het was te laat. Hij stak me met een koksmes”: Lambrice (17) doet verhaal van massale vechtpartij die gefilmd werd door omstaanders
De adrenaline is nog niet uitgewerkt, zegt hij. Maar het besef dat dit veel erger had kunnen aflopen, dat is wél binnengedrongen. De 17-jarige Lambrice werd maandagavond, tijdens een enorme vechtpartij aan het station van Geel, geraakt door een koksmes van maar liefst 25 centimeter groot. En dat terwijl hij een uit de hand gelopen ruzie juist wilde bedaren, vertelt hij nu aan HLN.Geel -
PREMIUM
Stewardess met malaria bijna genezen
-
-
2
“Eddy Snelders filmde ook onder kleedhokjes van zwembad”
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
PREMIUM6
POLITIEKE ANALYSE. Waarom filmpjes met excuses niet werken zonder tegenspraak
Wat zeggen politici niet, maar dénken ze wel? In zijn nieuwe analyse, exclusief voor HLN, gunt opiniemaker Noël Slangen jou elke week een blik achter de schermen van de politiek. Vandaag: hoe geregisseerde verklaringen en standaardantwoorden alle pit uit het politieke debat halen. “Wanneer training een zaaddodend middel wordt voor elke interessante vraag, tast het politiek bedrijf zijn eigen geloofwaardigheid aan.” -
PREMIUM29
Eindelijk droog en zonnig lenteweer in het verschiet? Dit zien David Dehenauw en Sabine Hagedoren in de weerkaarten
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
Celebrities
5 noodlandingen in anderhalf jaar: deze BV heeft altijd pech
De meeste mensen maken nooit een noodlanding mee in hun leven, maar voor Sergio Quisquater is het intussen bijna gewoonte geworden. Het laatste anderhalf jaar liepen zijn vluchten maar liefst vijf keer fout. -
PREMIUM
Ex-stewardess Brussels Airlines getuigt: "Blijvende schade door giftige lucht tijdens vlucht"
Kan je ziek worden van de lucht op een vliegtuig? Een ex-stewardess van Brussels Airlines is ervan overtuigd dat ze blijvende schade opliep tijdens een vlucht, doordat giftige dampen in de cabine terechtkwamen. Ze hoopt dat de vliegtuigmaatschappij actie onderneemt. Een medisch expert vindt haar bezorgdheid gegrond, de vakbond wil het thema op de agenda plaatsen en ook de Belgische pilotenvereniging ijvert voor maatregelen. -
Van Holsbeeck doorverwezen naar rechtbank voor gesjoemel bij verkoop Anderlecht aan Marc Coucke: dit riskeert hij
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKoen Gladines
Da Ke
Dirk Vregels
Sarah Vandeurzen
Jef Diereageert