Videospeler inladen...

Minister De Croo verwacht "een geste" van Proximus         

Minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) verwacht "een geste" van Proximus. Heel wat klanten huren nog een klassiek telefoontoestel, terwijl dat toestel eigenlijk al lang afbetaald is. Proximus laat dat echter niet aan de klant weten. Het telecombedrijf werkt nu aan een oplossing.

Het was het Radio 2-programma "De inspecteur" dat gisteren het verhaal bracht van de moeder van Showbizz Bart. Zij betaalde tot voor kort nog 42 euro per jaar voor de huur van een vast toestel van Proximus, een oud toestel dat intussen al "waardeloos" was geworden. Proximus reageerde dat het niet aan hen is om mensen daarover te verwittigen.

Regeringspartij CD&V wil dat Proximus de onterechte huurgelden terug­betaalt aan de klanten. Kamerlid Veli Yüksel wijst op het feit dat de meeste betrokken klanten kwetsbare oudere mensen zijn. “Het is schandalig dat Proximus op kap van deze kwetsbare groep makkelijk geld verdient”, vindt de CD&V-politicus.

Minister van Telecom Alexander De Croo verwacht naar eigen zeggen ook "een geste" van Proximus. "We zitten niet meer in de tijd van den RTT waar een persoon een abonnee was. We zijn in 2017, waar een klant echt centraal moet staan in het beleid van een bedrijf", aldus De Croo in "Villa Politica".

De Croo liet in het midden of het om een financiële geste moet gaan. "Dat laat ik over aan hun proactiviteit. Als voogdijminister mag ik af en toe zeggen wat de waarden van een overheidsbedrijf moeten zijn. Maar de uitwerking daarvan is voor het management."

We zitten niet meer in de tijd van de RTT

150.000 klanten

Hoeveel klanten in een dergelijke situatie zitten, wou het bedrijf aanvankelijk niet meegeven. Nu blijkt dat nog zo'n 150.000 mensen een toestel huren bij Proximus. Dat liet het bedrijf weten aan minister Peeters. Het gaat vooral om contracten van na 1987.

"De directie van Proximus erkent dat ondanks de transparantie er klanten zijn met langdurige contracten die zich er niet altijd bewust van zijn dat een aankoop een voordeligere oplossing kan zijn. Proximus zal in de komende dagen een procedure uitwerken voor die klanten", laat het telecombedrijf nog weten.

Minister Peeters spreekt van een "belangrijke positieve zaak". "Ik zal dit vanuit mijn bevoegdheid Consumentenzaken samen met de minister bevoegd voor Overheidsbedrijven verder uitklaren, zodoende dat naar die 150.000 klanten er heel duidelijke communicatie en afspraken worden gemaakt", zei Peeters in de Kamer.

Sven Pichal, presentator van "De inspecteur" op Radio 2 schrikt dat 150.000 mensen nog steeds een toestel huren. "Gisteren wilde Proximus geen aantal noemen en zei dat het een minderheid is. Straf." Volgens hem blijven Proximus-klanten ook vertellen dat de klantendienst mensen niet altijd op dezelfde manier helpt wanneer ze bellen om de huur van hun vaste toestel op te zeggen.

Meest gelezen