Direct naar artikelinhoud
Games

Twintig jaar ‘Sonic’-mismeestering verdergezet

Scène uit ‘Sonic Forces’Beeld Sega

Ooit kon Sega's Sonic the Hedgehog zich qua populariteit meten met Nintendo's Mario. Tot het personage twee decennia geleden begon op te draven in games van twijfelachtige kwaliteit, en zijn ster snel taande. De nieuwe game Sonic Forces slaagt er niet in om die malaise te doorbreken.

Het handvol fans dat nog durfde hopen op een videogame die de gloriedagen van Sonic the Hedgehogs terugbrengt, reageerde afgelopen zomer verheugd op Sonic Mania - een soort remix met levels uit de (meer dan een kwarteeuw oude) allereerste games van de figuur, maar dan met moderne graphics. Er was plots weer hoop op een langverwachte remonte van het personage.

Maar met Sonic Forces, een nieuwe game rond het egelachtige dier, slaan de designers de bal opnieuw zo grandioos mis dat het nauwelijks te bevatten valt. Het is een amalgaam van slecht getimede obstakels, levels met onzinnige architectuur, en een algemene flow die op geen enkel moment lekker voelt.

Scène uit ‘Sonic Forces’Beeld Sega

Hypnotische cadans

De makers van Sonic Forces laten de gebeurtenissen in hun game switchen van 2D naar 3D en terug, wat de vlotte voortgang van de levels eerder doet stokken. Een paar nieuwe trouvailles, zoals de mogelijkheid om je eigen personage te bouwen en levels waarin twee personages elkaar tag team-gewijs kunnen aflossen, maken het verschil niet.

De hypnotische cadans in Sonics race door de levels is altijd het grote speerpunt geweest van de reeks. Dat was althans waarmee Sega in 1991 - toen nog een consolefabrikant - zijn Sonic the Hedgehog de erfconcurrent maakte van Nintendo's Super Mario-games. Beide games draaiden om het lopen door tweedimensionale levels en het springen van platform naar platform. Maar waar de Super Mario-games draaiden om behoedzaamheid en timing, zetten de Sonics in op snelheid. De onwaarschijnlijke vaart waarmee Sonic loopings nam en obstakels wegwerkte door zich op te rollen in een bolletje, sprak toen een aanzienlijk deel van het gamende publiek aan.

Scène uit ‘Sonic Forces’Beeld Sega

Fut eruit

Nintendo's Super Mario-games blijven tot vandaag kwaliteitsvolle titels, terwijl Sonic in 1996 al een eerste keer struikelde met het pover ontworpen Sonic Blast. En toen de makers aan het einde van de jaren 90 de overstap maakten naar een 3D-wereld, werd het al snel duidelijk dat het erg lastig was om de gezwindheid van de eerdere Sonic-games naar die nieuwe dimensie te brengen. 

Nadat Sega in 2001 stopte met eigen consoles maken en verdere Sonic-games dus op machines van concurrerende merken moesten verschijnen, bleef het misgaan. Af en toe, zoals dit jaar, probeert het gamebedrijf nog een comeback te forceren, maar dat liep nog geen enkele keer echt goed af. En in veel opzichten is Sonic Forces, met zijn gemakzuchtige design, zelfs een nieuw dieptepunt in het toch al vrij desastreuze palmares dat de Sonic-games de afgelopen twee decennia neerlegden.

Sonic Forces is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en Windows.