We hebben met z’n allen geen idee hoeveel antibiotica gebruikt wordt bij productie van vlees

Europese consumenten zijn zich onvoldoende bewust van het gebruik van antibiotica en antimicrobiële resistentie in de veehouderij. Ook hun kennis over hoe bacteriën die resistent zijn voor antibiotica een effect kunnen hebben op mensen laat te wensen over. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK en consultant ICF.

adm

Slechts 25 procent van de ondervraagde personen waren van mening dat ze voldoende kennis hadden over het gebruik van antibiotica in de veehouderij, terwijl 68 procent het tegendeel aangaf. De respondenten kregen zeven beweringen voorgelegd over antibiotica en gaven gemiddeld genomen op 49 procent van de beweringen een correct antwoord.

Het gebrek aan kennis over resistentie voor antibiotica wordt ook gereflecteerd door een geringe mate van bewustzijn over antibiotica in het algemeen. De respondenten wisten dat resistentie voor antibiotica een kwestie is die aandacht verdient, maar ze waren zich er niet van bewust dat resistentie wijdverspreid is in de landbouwindustrie. Daarenboven waren sommige respondenten enigszins in de war over hoe bacteriën die resistent zijn voor antibiotica kunnen worden overgedragen van dieren op mensen, leggen de onderzoekers uit. Ze constateerden ook dat het vermeende gebrek aan controle van consumenten over het risico leidt tot de perceptie van een hoog risico.

Resistentie moet aangepakt worden

De consumenten vonden voorts dat resistentie voor antibiotica bij vee aangepakt moet worden, en dat daarvoor niet genoeg acties worden ondernomen. Tegelijk gaven ze toe dat ze zelf zelden hun gedrag veranderen.

Een andere vaststelling is dat de consumenten hun informatie voornamelijk uit de traditionele massamedia en het internet halen. Dat terwijl vooral wetenschappers, (humane en veterinaire) zorgverleners en de verschillende voedselveiligheidsautoriteiten worden gezien als betrouwbare informatiebronnen. Het vertrouwen in de industrie, de veehouders en de media is daarentegen heel wat minder groot.

De inzichten van de consumenten zullen nu aan de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) worden voorgelegd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer