Direct naar artikelinhoud
Concertverslag

Royal Blood in uitverkochte Lotto Arena: het venijn zat in de staart

Royal Blood in uitverkochte Lotto Arena:  het venijn zat in de staart
Beeld Photo News

Het kleine monster Royal Blood is groot geworden. Gisteren speelden de twee rockende Britten in een uitverkochte Lotto Arena, naar eigen zeggen hun grootste zaalshow ooit. Geïntimideerd bleek het dynamische duo allerminst. Al duurde het wel even voor de massa volledig overstag ging.

Royal Blood speelde op een compact podium, in een driehoek opgesteld voor een muur van rollende lichten. Boven de tribunes werd een tijger geprojecteerd - niet die van Frosties, maar een vervaarlijke echte. Het duo liet zelf ook zijn tanden zien in de Lotto Arena, maar echt bijten deden ze niet van bij het begin. Losjes, half dansend en met een pintje (Ben Thatcher) of whisky (Mike Kerr) in de knuist stapten de twee de bühne op om ‘Lights Out’ in te zetten. Het publiek begon met het hoofd te knippen op het ritme. Dat de lichten rood en wit schenen - de liefdevolle kleuren - hielp om de gloed over te brengen in Antwerpen. Bij de drumbreak van Ben Thatcher - jawel, familie van Margaret - en de aanzet van ‘Where Are You Now?’ gromde de Lotto Arena een eerste keer ter goedkeuring.

Vanaf ‘I Only Lie When I Love You’ werd het duo vervoegd door twee achtergrondzangeressen, en met hun inbreng leek ‘Look Like You Know’ plots uit een rockopera te komen. “Laat ons een leuke avond beleven”, opperde Kerr, en hij riep iedereen op zijn gsm weg te steken en zich gewoon te amuseren. Een boodschap die slechts deels overkwam. De massa bleef aardig verder knikken, maar lijf en leden werden vooralsnog gespaard.

Pas toen Royal Blood een vonkend ‘Little Monster’ inzette, schakelde de Lotto Arena een versnelling hoger

Pas toen Royal Blood een vonkend 'Little Monster' inzette, schakelde de Lotto Arena een versnelling hoger. Iedereen begon mee te klappen en er ontstonden spontaan moshpits. Dat motiveerde ook het duo, dat neus aan neus ging spelen tijdens een groovend ‘Blood Hands’. Thatcher drumde losjes uit de pols, terwijl Mike Kerr zijn tong uitstak, met één hand baste en naar de rand van het podium trok. Ze vergelijken met The White Stripes, Black Box Revelation of andere Equal Idiots zou dit tweetal oneer aandoen. Temeer omdat Kerr bas speelt, maar die wel laat klinken als een rockende gitaar. De man liet zich ook geregeld gaan: na drie songs was zijn zwarte hemd doorweekt.

Goddamn epic! @royalblooduk #RoyalBlood #Rock #Bass #Drums #drumnbass #DNB #Epic #Concert #Antwerp #ItMightGetLoud

Een foto die is geplaatst door Robbe Deweerdt (@rjrd__) op

Royal Blood liet de ketting opnieuw wat los, om dan finaal genadeloos uit te halen. Eerst met ‘How Did We Get So Dark?’, waarna Ben Thatcher bovenop de monitors kroop,om het publiek op te hitsen en de Lotto Arena éindelijk recht te krijgen bij slotsong ‘Figure It Out’.

Royal Blood blijft een apart fenomeen. Erg veel beweging is er niet op het podium, de drums van Thatcher botsten anderhalf uur met het plafond van de Lotto Arena, en hun twee platen zijn onderling inwisselbaar. Maar live zijn de twee al dik drie jaar een lekker brokje vitaminen - strakker dan de shirts van Meatloaf. Of ook: een dosis energie om je weekend mee op te vrolijken.

Het venijn zat gisteren in de staart: een magistrale eindspurt met een mokerslag

Het venijn zat gisteren in de staart. Met ‘Ten Tonne Skeleton’ volgde er een overheerlijke bisronde. Antwerpen at nu uit de handen van de twee rockende Britten. Kerr liet beide zijden tegen elkaar op zingen, vroeg en kreeg bij ‘Out of the Black’ een heuse wall of death - waarop de drummer de eerste rijen ging opzoeken om high fives uit te delen. Een magistrale eindspurt met een mokerslag.

Churning and churning on the grand finale of #royalblood

Een foto die is geplaatst door Niels Aers (@nielsaers) op