© pn

Ontwerper Haider Ackermann krijgt topjob bij luxemerk

De Colombiaanse ontwerper Haider Ackermann, die studeerde aan de Antwerpse modeacademie, heeft een nieuwe job in de branche. Voortaan is hij creatief directeur van mannenmodemerk Berluti. Dat maakte het label donderdag bekend.

vwh

Haider Ackermann treedt in de voetsporen van Alessandro Sartori, die vijf jaar lang aan het hoofd stond van het luxelabel. Met de aanstelling van Ackermann als creatief directeur waait er een frisse wind door Berluti, dat bekendstaat om klassiek schoeisel en een klein assortiment maatwerk. In zijn eigen mannen- en vrouwencollecties hanteert Ackermann immers een lossere stijl die in de smaak valt bij sterren zoals acteur Kanye West en actrice Tilda Swinton. Ook de Belgische actrice Veerle Baetens is fan van zijn werk en ging in 2014 in een van zijn complexe creaties naar de Oscaruitreiking in Los Angeles.

© Photo News

“Ik ben er zeker van dat zijn visie een unieke kans is om Berluti verder te ontwikkelen”, zegt Antoine Arnault, CEO van het label. “We zijn geen kleermakersmerk. Als je onze winkels bezoekt, vind je inderdaad luxueus maatwerk, maar we zijn een mannenmodemerk waar klassieke ambacht informele mode elkaar kruisen. Een combinatie van de twee maakt het interessant. In alle categorieën draait het om informele mode in plaats van maatwerk”, voegt hij eraan toe. Naar eigen zeggen zaten Arnault en Ackermann tijdens de onderhandelingen al snel op dezelfde golflengte. “De geest van het merk zal sowieso behouden blijven. We willen onze bestaande klanten tevredenstellen, maar tegelijk ook een jonger publiek aanspreken”

© Photo News

Modekenners in The New York Times zijn voorzichtig. In een artikel herinnert modejournaliste Vanessa Friedman ons eraan dat Ackermann pas in 2013 op de proppen kwam met een mannencollectie, tien jaar na zijn lijn voor dames. Ze voegt eraan toe dat de ontwerper eerder in aanmerking kwam voor topfuncties bij Maison Martin Margiela en Dior, maar nooit in de context van mannenmode. Op zijn werk voor het merk, dat sinds 1993 een onderdeel is van de Louis Vuitton-groep, is het wachten tot hij zijn collectie voor het najaar van 2017 voorstelt op de catwalk.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer