Dubbel zo veel digitale communicatie tussen burger en overheid

Een klacht indienen bij de politie, een geboorte aangeven of de belastingbrief invullen: de Belg doet zulke zaken steeds vaker thuis van achter de computer. In drie jaar tijd is de digitale communicatie tussen de overheid en de burger verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van federaal minister Alexander De Croo (Open VLD).

Tax-on-web, waar je online belastingformulieren kan invullen, is de meest bekende en ook populairste digitale toepassing. Vorig jaar dienden 5,8 miljoen Belgen hun belastingbrief in via tax-on-web, een record.

MyBelgium, een platform waar burgers en bedrijven dossiers kunnen beheren, kan de sterkste groeicijfers voorleggen. Meer dan 60.000 Belgen gebruiken de toepassing, dat is een stijging van 240 procent tegenover drie jaar geleden. Police-on-web, om klachten in te dienen bij de politie, heeft ruim zesduizend gebruikers, een stijging van 173 procent. eBirth, waar je een geboorte kan aangevegen, stijgt met 158 procent.

Deze digitalisering levert een besparing op van minstens 32 miljoen euro per jaar, laat federaal minister van Digitale Zaken Alexander De Croo weten. Volgens de minister "staan we nog maar aan het begin van een digitale revolutie bij de overheid".

"Door de introductie van de eBox kunnen burgers en bedrijven vanaf volgend voorjaar via één plek al hun digitale communicatie met overheden opvolgen", aldus De Croo. "Dat zal de digitalisering van de overheid en vooral het gebruik een extra boost geven." 

Veel burgers vinden dus hun weg naar platformen als tax-on-web, maar die website durft het al eens te laten afweten. Dit jaar moest de federale overheid de deadline om belastingbrieven in te dienen uitstellen, omdat er technische problemen waren met tax-on-web.

Meest gelezen