© Photo News

Duitsers ontdekken gewijzigd recept Nutella

Van “Dit is niet langer de Nutella van vroeger” tot “Je betaalt veel geld en de kwaliteit gaat almaar achteruit”. De afgelopen weken regende het op sociale media boze reacties aan het adres van Ferrero. Zijn chocopasta Nutella is ongetwijfeld de populairste wereldwijd, maar toch besloot de Italiaanse groep het recept ietwat te wijzigen, zo ontdekte een Duitse consumentenorganisatie. De ‘nieuwe’ Nutella bleek zoeter, bleker en vettiger.

aro

Aanvankelijk wilde Ferrero niet reageren, maar door de kritiek besloot de fabrikant gisteren dan toch een en ander te verduidelijken. “Het recept bevat nog steeds zeven ingrediënten, zonder kleurstoffen en bewaarmiddelen, en ook de voedingswaarde is gelijk gebleven”, klinkt het. “Het enige wat we hebben doorgevoerd, is een aantal verfijningen. Zo is het weipoeder vervangen door mageremelkpoeder, wat toelaat de globale kwaliteit van de melk in Nutella verder te verbeteren, en tegelijk haar unieke smaak te behouden.”

Wie dacht dat Ferrero schuldig was aan groot consumenten­­bedrog, heeft ongelijk. “Deze verandering doet de kwaliteit van Nutella niet dalen, integendeel”, zegt Bruno De Meulenaer, professor Voeding en ­Veiligheid aan de UGent en expert bij de Hoge Gezondheidsraad. “Weipoeder, een bijproduct van de kaasbereiding, is iets zuurder en zouter dan mageremelkpoeder. Nu wordt de smaak dus voller en romiger. Ferrero kiest hier voor een smaakverbetering.”

Een verbetering die de productiekosten zelfs doet oplopen: mageremelkpoeder is immers duurder dan weipoeder. Ferrero benadrukt ­echter dat prijsstijgingen “niet aan de orde” zijn.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer