Ook de tv-fictiereeks Gent West en het livespektakel Beauty and the Beast met Josje Huisman in de hoofdrol, zijn producties van Marmalade. © VIJF, rr

Bekende Vlaamse filmproducent betaalt facturen niet, Kapelse cateraar en leveranciers zijn achterstand beu

Marmalade, een bekende producent uit Gent van films, tv-series en shows waarin het kruim van de Vlaamse artiesten meespeelt, ligt onder vuur. Een cateraar uit Kapellen zegt nog 11.000 euro te moeten krijgen van de producent sinds augustus. Hij blijkt maar een van vele leveranciers te zijn die wachten op hun geld. Marmalade zelf zegt dat het allemaal in orde komt, insiders in de sector hebben daar hun twijfels over.

Dirk Hendrikx

Het verhaal begint met een klacht van Bart Van Peer en zijn vrouw Danielle, die met hun bedrijfje Zekookt uit Kapellen gespecialiseerd zijn in catering op sets voor film en tv. “Ik kook, Danielle dient ter plaatse op. Dat hebben we al gedaan voor tientallen producties, zoals Callboys, Café Corsari en K3 zoekt K3, en een dozijn films. In augustus hebben we voor dertig man elke dag een driegangenmaaltijd opgediend op de set van Bastaard, een film met Koen De Bouw en Tine Reymer in een productie van Marmalade. Daarvoor hebben we 2.000 euro gekregen. 11.000 euro hebben we nog te goed. Voor zelfstandigen als wij is dat een kleine ramp.”

Bart Van Peer heeft er een deurwaarder op gezet, maar die bezorgde hem een koude douche, zo lezen we in een mail van 10 november: ‘De tegenpartij is gekend op ons kantoor en gelet op de hoge schuldenlast raden we u af te dagvaarden’.

Betaalscore van 0 op 100

De cijfers van Graydon, een bureau voor handelsinformatie, liegen er niet om. Gebaseerd op gegevens van 22 van hun leveranciers heeft Marmalade een betaalscore van... 0 op 100. Zowat de helft van de facturen is na negentig dagen nog niet betaald. Die gegevens lopen door tot vandaag. Het algemene cijfer voor kredietwaardigheid bedraagt 1 op 100. De schuldenratio staat op 99 op 100.

“Investeerder gevonden”

Verschillende insiders in de sector zeggen dat het al langer gonst van klachten over het bedrijf. De Tijd schreef half september dat heel wat acteurs, cameralui, producers, muzikanten, schminksters en uitzendkantoren al maanden op hun geld wachtten. De 28-jarige CEO Yoshi Aesaert zei toen dat een nieuwe investeerder was gevonden. Dat bevestigde hij ons gisteren ook aan de telefoon.

“Het gaat om een privé-investeerder, een familie”, zegt Aesaert. “We hebben in september een holding opgericht, Marmalade Group, waarin de aandelen van onze vier Marmalade-zusterbedrijven zijn ondergebracht. De waarde daarvan, met valorisering door een bedrijfsrevisor, is geschat op 10 miljoen euro. Die familie heeft daar vervolgens een minderheid van gekocht. Daarna hebben we een lening verkregen bij een bank en ik ga ervan uit dat we nog dit jaar in orde geraken met alle betalingen. Vergeet ook niet dat we door onze zeer snelle groei en een paar tegenslagen in de problemen geraakten. Die historische schuld is intussen afgebouwd.”

Opbrengst geschat

Een insider zegt dat je vraagtekens kunt plaatsen bij de 10 miljoen euro geschatte waarde. “Bij producties voor film, tv en liveshows moet je altijd afwachten wat de finale opbrengst wordt. Maar de producent kan het budget voor een productie wel als effectieve waarde opnemen in de boekhouding. Zolang er geen afschrijving volgt, blijft dat bedrag staan. Zo is het budget van 7 miljoen euro van het geflopte The Loft pas na lange tijd als verlies genoteerd. Een investeerder die aandelen van producties koopt, geeft cash voor een opbrengst die voor een deel onzeker is. Dat is link. Het was een van de technieken van het failliete Antwerpse bedrijf Corsan.”

Yoshi Aesaert zegt dat de waardering gebaseerd is op contracten (met ook vastliggende productievergoedingen) en orders voor de periode 2017 tot 2109. “Daar kunnen verwachtingen voor de box office inzitten, ja, het is een algemene waardering.”

De bedrijfsrevisor zegt dat het inderdaad over schattingen gaat. “Als revisor kijk je of alles correct verloopt. Voor de inschattingen kunt u beter met de producent contact opnemen.”

© kfd