Welk type alcohol je drinkt, bepaalt of je vrolijk of sentimenteel wordt
Wetenschappers onderzochten via een internationale enquête het verband tussen verscheidene alcoholsoorten en de gevoelens die ze genereren bij de consument. Blijkt dat er inderdaad een link te vinden is tussen wát je drinkt en of je daar vrolijk dan wel overdreven sentimenteel van wordt.
Iedereen weet dat de ene tipsy persoon de andere niet is. Sommigen amuseren zichzelf én hun gezelschap te pletter, anderen worden sentimenteel, inclusief huilbuien, nog anderen gaan de agressieve toer op. Een ding hebben ze gemeen: de oorzaak. En die heet alcohol.
Onderzoekers van het Public Health Wales NHS Trust bevroegen online bijna 30.000 alcoholconsumenten uit 21 landen, allen tussen de 18 en 34 jaar. De deelnemers, onder wie ook Vlamingen, gaven aan het afgelopen jaar zowel rode en witte wijn als bier en sterkedrank te hebben verbruikt.
Uit de resultaten blijkt dat sterkedrank enerzijds vaak geassocieerd wordt met meer energie (58%), met meer zelfvertrouwen (59%), én met erotiek en seks (42%), maar anderzijds ook met agressie (30%) en met tranen of misselijkheid (48%). Rode wijn wordt het vaakst (53%) gelinkt aan ontspanning, maar ook het vaakst aan vermoeidheid (60%). De helft van de ondervraagden koppelde bier eveneens aan ontspanning, tegenover 33 procent in het geval van witte wijn. Witte wijn blijkt het minst gevoelig voor sentimenteel en tranerig gedoe (slechts 10%).
Sterkedrank lijkt over het algemeen de sterkste emotionele invloed te hebben. Alleen rode wijn noteert nog hogere cijfers als het over de link met ontspanning en met vermoeidheid gaat. Die laatste twee gevoelens steken ook het vaakst thuis de kop op. Agressie komt dan weer vooral voor bij mannen, terwijl vrouwen doorgaans alle andere sentimenten - zowel positieve als negatieve - ervaren als ze alcohol drinken.
De studie heeft haar beperkingen. De deelnemers aan de enquête boden zichzelf aan, wat mogelijk al een gekleurd beeld oplevert. Ook is er geen rekening gehouden met de hoeveelheid geconsumeerde alcohol bij elke aparte gelegenheid met al dan niet verscheidene soorten drank. De antwoorden zijn bovendien sowieso afhankelijk van de subjectieve herinnering van de bevraagde. Tot slot spelen ongetwijfeld ook nog andere factoren mee dan enkel het type alcohol, zoals de gemoedstoestand van de drinker en/of de sociale situatie op het moment van consumeren.
Al te grote conclusies zouden dus voorbarig zijn, zegt ook Matt Field van de Universiteit van Liverpool. De professor psychologie, die zelf niet betrokken was bij het onderzoek, vindt het wel waardevol. Maar dat sterkedrank de consument sneller agressief zou maken dan andere alcohol, is bijvoorbeeld lang niet duidelijk. "Mensen die vatbaarder zijn voor agressie na het drinken van alcohol hebben misschien een voorkeur voor sterkedrank om voor ons onbekende redenen", besluit hij in The Guardian. Of: het bekende verhaal van de kip en het ei.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
Zware misleiding bij Switch, getuigt gedupeerde: “Ze overladen je met informatie zodat je geen tijd hebt om na te denken”
-
PREMIUM
“De olieprijs swingt de pan uit, met tegen de 100 dollar per vat”: expert geeft advies om goedkoper te tanken
-
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
17
Energiesector krijgt laatste kans om wanpraktijken bij deur-aan-deurverkoop te bannen
Minister van Energie Tinne Van der Straeten kondigt een actieplan aan om de wanpraktijken van bepaalde energieleveranciers aan te pakken. De energiesector krijgt een laatste kans om de problemen met deur-aan-deurverkoop te bannen, anders dreigt een totaalverbod. -
Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
De Britse multinationale onderneming Unilever - vooral bekend van voedings- en verzorgingsmerken als Knorr, Ben & Jerry’s, Unox en Dove - waarschuwt dat de productiekosten blijven oplopen. En dat zal de consument wellicht ook voelen. In 2021 verhoogde de multinational zijn verkoopprijzen al om zo de sterk gestegen grondstofkosten te compenseren. -
Heineken wil bierprijzen verhogen ondanks miljardenwinst
-
MijnEnergie
Zonnepanelen zónder terugdraaiende teller? Deze magere compensatie biedt het hogere injectietarief
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Spaargids.be
Meer dan 1.000 ongevallen met een e-step vorig jaar: deze verzekeringen dekken je in
De e-step is haast niet meer uit het stadsbeeld weg te denken. Hoewel de wendbare tweewielers bijdragen tot de mobiliteit, brengen ze ook bepaalde risico’s met zich mee. Vorig jaar werden er meer dan 1.000 ongevallen met een e-step geregistreerd. Verkeersinstituut Vias denkt dat het reële aantal zelfs hoger ligt. Spaargids.be zoekt uit welke verzekeringen je bij een ongeval met een elektrische step kan aanspreken. -
78
Binnenkort nog meer lege winkelrekken door prijsconflicten leveranciers en supermarkten?
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDennisEijs
Rene Dannau
Marc Spandel
Eida Lam
Vera Bloks