Onderwijsbonden zien geen meerwaarde in master basisonderwijs
ACOD Onderwijs en VSOA Onderwijs zijn niet overtuigd van de meerwaarde van de master basisonderwijs. "Er zijn betere manieren om de extra middelen die hiervoor nodig zijn, te besteden", aldus de socialistische en liberale onderwijsbond in een persbericht.
"Minister Crevits heeft aan de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) bijkomend advies gevraagd over masters specifiek opgeleid voor het basisonderwijs, hoewel ze nog geen globaal langetermijnplan heeft voor het basisonderwijs", stellen de twee vakbonden van het onderwijspersoneel vast. "Bovendien zijn alle betrokken partijen het erover eens dat er eerst een onderzoek moet komen naar de meerwaarde van de master basisonderwijs voordat men over de invoering van deze opleiding kan spreken."
De beide vakbonden vinden dat het basisonderwijs veeleer gebaat is met andere investeringen: de klassen moeten kleiner, het personeel heeft nood aan meer professionalisering en er zijn handen te kort in de klas.
"Deze investeringen worden gehypothekeerd door de invoering van de master basisonderwijs", heet het. "Als we uitgaan van een verhouding bachelors - masters zoals die in het secundair onderwijs, dan stijgt de loonmassa met 9 procent. Met dat bedrag kan men 5.200 voltijdse bachelors extra in dienst nemen."
VSOA- en ACOD-Onderwijs zeggen het volste vertrouwen te hebben in de bachelors die nu in het basisonderwijs werken. "Zij beschikken over de competenties die nodig zijn om de uitdagingen van vandaag aan te gaan. Het is bijna cynisch dat de huidige groep personeelsleden de ruimte noch de tijd krijgt om zich te professionaliseren en dat de oplossing dan maar gezocht wordt in een nieuw 'type' onderwijzer. Dit is voor ons de wereld op zijn kop", besluiten de twee onderwijsbonden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM6
Deze Mechelse school pakt het anders aan, mét succes: “De één-op-één-begeleiding die we vroeger gaven, was nooit genoeg”
“Vijf jaar hebben we erover gedaan om ons systeem op punt te zetten. En nu krijgt élke leerling precies wat die nodig heeft om beter te presteren.” Aan het woord is Sven Van Grembergen, directeur van de basisschool Ursulinen in Mechelen. Daar zijn de kinderen mee met de leerstof, zónder kleine klassen of individuele bijspijkering. Hoe spelen ze dat klaar? “Ze leren meer ‘ambitieus voor hun eigen talent’ te zijn.” -
PREMIUM57
“Gigantische uitdaging voor ons onderwijs”: 15% van de vijfjarige kleuters spreekt onvoldoende Nederlands om naar het eerste leerjaar te gaan
15% van de vijfjarige kleuters spreekt onvoldoende Nederlands om aan de lagere school te beginnen. Dat leert de taalscreening die Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) in alle derde kleuterklasjes liet afnemen. Hij wijst een andere thuistaal aan als belangrijkste oorzaak, maar wat speelt nog mee? Hoe groot zijn de regionale verschillen? En op welke manieren wil Weyts dat ouders ook na school Nederlands meegeven? -
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Weyts maakt extra budget van 6 miljoen euro voor buitengewoon onderwijs structureel
Een extra budget van 6 miljoen euro waar scholen die bijkomende plaatsen creëren in het buitengewoon onderwijs al twee schooljaren op kunnen rekenen, wordt structureel ingevoerd. Dat maakt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zondag bekend. -
PREMIUM23
“Studeren wordt anders door de komst van AI”: uitgeverij geeft studenten bij hun cursus een tool die samenvattingen maakt
Opmerkelijke zet van Acco. Wie bij de educatieve uitgeverij een studentencursus koopt, krijgt ook toegang tot een AI-tool die de hele cursus op maat samenvat. Studenten krijgen de leerstof hapklaar aangeleverd, rekening houdend met de manier waarop zij het makkelijkst blokken. Hoe werkt dit? Spaar je er echt tijd mee? En worden studenten hier niet dom van? -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
PREMIUM12
Vanaf morgen leggen 150.000 leerlingen Vlaamse toetsen af: wat zijn dat precies en wat kunnen scholen, leerlingen en ouders ervan leren?
-
Goedkope warme maaltijd op school is goed voor kind en onderwijs
Gratis of goedkope gezonde voeding op school aanbieden is een wapen in de strijd tegen kinderarmoede en voor meer onderwijskwaliteit. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Hiva-KULeuven en HoGent waarover ‘De Standaard’ vandaag bericht. -
Individuele aanpak van leerlingen zorgt voor veel werkdruk: 83% van de leerkrachten klaagt over onnodige administratie
Meer dan vier op de vijf leerkrachten en directies worstelen met veel planlast in hun job. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Onderwijsinspectie. De belangrijkste oorzaak is de individuele aanpak voor leerlingen die extra zorg nodig hebben, of net meer uitgedaagd moeten worden. -
Clandestiene gebedsruimte op Erasmus-campus ULB is doorn in het oog van docenten
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWalter Claeys
Nils De Vriendt
Petita De Kleine
Roger Duyssens
Anoniem