BINGETIP. ‘Godless’: het prairiestof van het cowboyzadel geblazen

Stoffige landschappen, revolverhelden met een jeukende vinger en ongewassen outlaws die hun meningsverschillen oplossen met een welgemikt geweerschot: we trappen een wiebelende saloondeur in als we beweren dat de western het domein is van de clichés. Aan de prestigieuze nieuwe Netflix-serie ‘Godless’ om het prairiestof van de zadels te blazen.

jbou

‘Godless’ speelt zich af in 1888, in en om het piepkleine La Belle in Nieuw-Mexico. Wanneer alle mannen – buiten de slechtziende sheriff – van het stadje omkomen in een mijnongeval, is het aan de belles van La Belle om de boel te runnen. En hebben ze nu toch wel de pech dat hun onooglijke mijnstadje het decor dreigt te worden van de confrontatie tussen de outlaws Roy Goode en Frank Griffin. De ene een zwijgzame revolverheld die in de bende van Griffin meedraaide maar zich tegen hem keerde en zich nu in La Belle verschuilt. De andere het vleesgeworden kwaad, een nietsontziende man die in het naburige stadje Creede voor een gevoelige uitbreiding van het kerkhof zorgde.

Schietgrage outlaws en brutale lynchpartijen: alle elementen van de archetypische western zijn alvast aanwezig. Maar de serie is Netflix’ eerste echte tocht richting Wilde Westen, en dus wil de ambitieuze streamingdienst koste wat kost tonen wie de sheriff is. De spaghetti in ‘Godless’ blijkt dus al snel gekruid met een flinke scheut tabasco: in plaats van te gaan voor de cowboyclichés van de klassieke Sergio Leone-western, heeft de serie veel meer gemeen met vuile realisme van ‘Deadwood’, de reeks die tien jaar geleden de western al nieuw leven inblies. Cowboys trappen hier bijvoorbeeld niet de saloondeuren van hun hengsels met een Colt in de hand, maar geven hun wapen netjes af aan de dames van de revolvervestiaire. Een van die kleine details die ‘Godless’ echt doen meuren naar het Wilde Westen.

Opwaaiend stof

De kracht van ‘Godless’ schuilt hem vooral in het filmische camerawerk. De serie zit vol adembenemende prairiebeelden vol opwaaiend stof en wild galopperende paarden die ongetwijfeld een goedkeurende brom bij grootmeester Sergio Leone zouden ontlokken. De duidelijke hand van executive producer Steven Soderbergh, regisseur van de ‘Ocean’s Eleven’-trilogie. Het nadeel is wel dat u uw zoete tijd moet nemen voor u aan de even onvermijdelijke als bloedige confrontatie tussen Roy Goode en Frank Griffin bent: met zeven afleveringen die vlot 70 minuten halen, lijkt het soms alsof de personages verloren gelopen zijn in de filmische prairie van Nieuw-Mexico. Ach, in 1888 namen ze voor alles nu eenmaal hun zoete tijd.

Wanneer het verhaal toch wat dreigt te verzanden, is er gelukkig de ijzersterke cast om u weer met een welgemikte lassoworp verder het verhaal in te sleuren. De vrouwen van La Belle staan meer dan hun mannetje – Michelle Dockery, bekend van ‘Downton Abbey’, is geweldig als de geharde dubbele weduwe Alice Fletcher -, Jack O’Connell is als Roy Goode even trefzeker als de revolverschoten van zijn personage. En dan is er ook nog de onherkenbare Jeff Daniels (u weet wel, één van de oliedomme helften uit ninetiesklassieker ‘Dumb And Dumber’). De bebaarde Daniels maakt van de eenarmige bandiet Frank Griffin een angstaanjagende verschijning die Angel Eyes uit ‘The Good, The Bad And The Ugly’ spontaan een uitdeinende natte plek op de broek zou bezorgen: duivels charmant in de omgang, tot hij met een enkele vingerknip zijn roedel bandido’s ertoe aanzet een volledige stad te laten lynchen.

Meeslepend, prachtig in beeld gebracht en ongemeen spannend: ‘Godless’ blaast het prairiestof van de aloude western. Kortom, u had uw cowboyhoed en zadel al van de zolder moeten halen.

Bingewatchgevaar: 8/10

‘Godless’, nu te zien op Netflix.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer