Olivia Culpo: "Nee, ik ben niet alleen maar beroemd omdat ik beroemd ben"

Aan de ene kant celebrity, nadat ze 5 jaar geleden tot Miss Universe gekroond werd. Aan de andere kant meer dan 2,2 miljoen volgers op Instagram. En dus wordt de intussen 25-jarige Olivia Culpo als een van de meest toonaangevende "influencers" op het internet genoemd. "Influencers" proberen volgers van hun sociale media te verleiden tot het kopen van een product dat zij dan tegen (forse) betaling zo onopvallend mogelijk aanprijzen. Daardoor is Culpo een van de weinige Miss Universe-winnaressen die zich in de wereldwijde schijnwerpers wist te handhaven. Toch vindt ze zichzelf meer dan "beroemd, omdat ze beroemd is".

Vannacht wordt in de VS op zoek gegaan naar een nieuwe Miss Universe. Maar de mooiste van het universum verdwijnt na een jaar van publicitaire opdrachten vaak terug in de anonimiteit. Een uitzondering op die regel is ongetwijfeld Olivia Culpo, die in 2012 als Miss USA met het kroontje van Miss Universe ging lopen.

Na haar verplichte jaar als Miss Universe dongen de grootste modemerken naar haar hand om hun ontwerpen te dragen. Zo droeg ze bijvoorbeeld Tom Ford tijdens de Emmy’s, Zuhair Murad tijdens de Golden Globes en Marchesa tijdens de Oscars. Ze sierde wereldwijd menig tijdschriftcover en werd het gezicht van onder meer Kipling en L’Oréal, en werkte samen met modemerken als Pretty Little Thing en Rampage Jeans. Voor Moët & Chandon mocht ze een eigen cocktail samenstellen. Er waren gastoptredens in tv-programma’s als "Project runway" en "The kitchen". Ze had een gastrolletje in de blockbuster "The other woman" en acteerde naast Denise Richards en Malcolm McDowell in "American satan".

Ze zette haar schouders, naast acteur Matt Damon, onder de campagne "Buy a lady a drink", die het belang van water in het leven van vrouwen waar ook ter wereld onderstreepte. Onlangs sprak ze op een "Women in power"-evenement tijdens het Chelsea Film Festival in New York. Ze ontwierp een eigen kledinglijn in samenwerking met modemerk Le Tote. En in augustus opende het restaurant "Back 40" in North Kingston, Rhode Island, waarvan Culpo mede-eigenares is.

In de tussentijd had ze een relatie met zanger Nick Jonas, die breed uitgeschreven werd in de gespecialiseerde media. Tegenwoordig is ze samen met american footballspeler Danny Amendola. Ook die relaties leidden tot meer aandacht op de sociale media van Culpo en dan vooral Instagram.

Olivia Culpo: "Ik ben een absolute fan van Instagram, omdat ik zo veel kan delen met mijn fans, zowel met foto’s als met woorden." (Lifestylemagazine Mode, januari 2017)

"Wat juist mijn beroep is? Dat hangt af van de dag dat men me die vraag stelt. Ik zeg dan fotomodel, of actrice, of mode-"influencer". Ik krijg vaak de opmerking te horen van: "Je bent maar beroemd omdat je beroemd bent." Voor mij is dat pestgedrag door mensen die me helemaal niet kennen. Want ik werk heus wel! Ze moeten dat beseffen als ze zulke commentaren geven." (Lifestylewebsite Ocean Drive, januari 2017)

"Ik heb een behoorlijk positieve kijk op de wereld. Zelfs als me iets negatiefs overkomt, dan geloof ik dat het positieve uiteindelijk weer zal overwinnen en het belangrijkst zal zijn in mijn leven. Ik besef nu vaak dat iets slechts meemaken niet sowieso iets slechts betekent, als je van daaruit naar iets nieuws kan groeien. De uitdrukking "What doesn’t kill you makes you stronger" klinkt natuurlijk erg belegen, maar er zit wel een heel grote grond van waarheid in." (Glamour, augustus 2017)

"Wat pestgedrag betreft, dat probeer ik me niet aan te trekken. Voor mij is het duidelijk dat, als iemand een ander iemand op sociale media wil beledigen, dat die persoon er dan erger aan toe is dan degene die hij wil beledigen. Voor mij staat dat los van het echte leven. Die zitten wat achter hun computer en voelen zich miserabel. Ik wil over hen geen oordeel vellen. Bovendien, wat ze te zeggen hebben, zo belangrijk is dat niet." (Ocean Drive)

"Om succes te hebben, moet je jezelf zijn. En jezelf blijven. Dat is nog iets anders dan zomaar met een hype meedoen, omdat alle anderen dat ook doen. Nee, bepaal zelf waaraan je wil meewerken en hou je dan ook aan die keuze. Door je af te zetten van wat gangbaar is, bevestig je je anders zijn. En dat is wat mensen tegenwoordig willen: iets anders!" (Ocean Drive)

Vannacht wordt voor de 66e keer een Miss Universe verkozen, dit keer in Las Vegas, in de Amerikaanse staat Nevada. Gastheer van dienst is Steve Harley, die 2 jaar geleden nog fenomenaal blunderde door de verkeerde winnares aan te kondigen. België wordt vertegenwoordigd door de 20-jarige Liesbeth Claus, een ietwat verrassende keuze daar ze niet bij de top 3 eindigde tijdens de laatste Miss België-verkiezing.

Meest gelezen