Elektrische auto's rijden 40 procent minder ver dan de reclame belooft
Bij een test van Europese consumentenorganisaties blijken drie populaire elektrische wagens veertig procent minder rijbereik te hebben dan in de catalogus vermeld staat. Dat schrijven de kranten van Mediahuis en Le Soir vandaag.
Het onderzoek werd gevoerd door het Zwitserse televisieprogramma 'A bon entendeur', in samenwerking met de Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir, het Belgische Test-Aankoop en Europese zusterorganisaties. Er werden drie meer betaalbare elektrische wagens getest: een Renault Zoe, een Nissan Leaf, en een Opel Ampera-e.
De test ging uit van een realistische situatie: naast de bestuurder zat in elke wagen nog een volwassen passagier en twee kinderen achterin. De verwarming werd op 22 graden gezet en het traject over 124 kilometer omvatte zowel stadsverkeer als snelwegen. Onderweg werd van bestuurder en van plaats in het konvooi gewisseld, om de invloed van de rijstijl van de chauffeur en van de luchtweerstand te verminderen.
Wat bleek: het werkelijke rijbereik lag minstens veertig procent lager dan de afstanden waarmee de constructeurs uitpakken. De Nissan Leaf haalde 144 in plaats van 250 kilometer, bij de Renault Zoe was dat 232 in plaats van 400 kilometer en voor de Opel Ampera-e 304 in plaats van 520 kilometer.
Febiac: "Test-Aankoop zou beter tips geven"
Automobielfederatie Febiac is niet opgezet met het onderzoek. "Wat wil Test-Aankoop bereiken? Mensen die dachten aan een elektrische wagen, worden hierdoor misschien toch weer in de richting van een diesel of benzine gestuurd." Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans wijst erop dat de officiële verbruikstest waarmee de vergelijking in het onderzoek wordt gemaakt, sterk gedateerd is en inmiddels ook al vervangen.
"Dat Test-Aankoop hiermee komt op het ogenblik dat al overgestapt is op een nieuwe testprocedure, duidt op een andere agenda", zegt hij. De nieuwe testprocedure zou een realistischer beeld moeten geven, maar het verbruik blijft volgens Kaesemans sowieso moeilijk te bepalen.
Dat Test-Aankoop hiermee komt op het ogenblik dat al overgestapt is op een nieuwe testprocedure, duidt op een andere agenda
Het bereik van de batterij hangt immers sterk af van de omstandigheden. In dat verband stelt Kaesemans zich vragen bij het onderzoek. De verwarming in de wagen werd daarbij op een hoge 22 graden gezet. "Dat vraagt zeer veel van de batterij. Een paar graden kouder kan enkele tientallen kilometers meer betekenen", zegt hij. "Test-Aankoop zou beter tips geven: zo is het beter om de zetelverwarming hoger te zetten en de interieurverwarming lager. Het comfort blijft hetzelfde."
Transparantie
In een reactie zegt minister van Economie Kris Peeters (CD&V) te pleiten voor transparantie, zodat de gebruiker weet wat het realistische rijbereik voor elektrische wagens is, en dit in afwachting van de algemene toepassing van een betere testmethode.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
PREMIUM
Elektrisch rijden ook met premie nog altijd pak duurder
Behoort rijden op benzine of diesel straks definitief tot het verleden? Het is al vaker voorspeld en voor veel beleidsmakers, ook bij ons, is het een streefdoel op lange termijn. Maar wat als u vandaag al overschakelt naar een elektrische auto? Aan aanbod geen gebrek, alleen ligt de aankoopprijs flink hoger. En wat is het verschil als we alle kosten in rekening brengen? -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
136 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarc van gils
Jan Verstrepen
Paul van de velde
Gil Rod
fons van loon