Elektrische auto's rijden 40 procent minder ver dan de reclame belooft
Bij een test van Europese consumentenorganisaties blijken drie populaire elektrische wagens veertig procent minder rijbereik te hebben dan in de catalogus vermeld staat. Dat schrijven de kranten van Mediahuis en Le Soir vandaag.
Het onderzoek werd gevoerd door het Zwitserse televisieprogramma 'A bon entendeur', in samenwerking met de Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir, het Belgische Test-Aankoop en Europese zusterorganisaties. Er werden drie meer betaalbare elektrische wagens getest: een Renault Zoe, een Nissan Leaf, en een Opel Ampera-e.
De test ging uit van een realistische situatie: naast de bestuurder zat in elke wagen nog een volwassen passagier en twee kinderen achterin. De verwarming werd op 22 graden gezet en het traject over 124 kilometer omvatte zowel stadsverkeer als snelwegen. Onderweg werd van bestuurder en van plaats in het konvooi gewisseld, om de invloed van de rijstijl van de chauffeur en van de luchtweerstand te verminderen.
Wat bleek: het werkelijke rijbereik lag minstens veertig procent lager dan de afstanden waarmee de constructeurs uitpakken. De Nissan Leaf haalde 144 in plaats van 250 kilometer, bij de Renault Zoe was dat 232 in plaats van 400 kilometer en voor de Opel Ampera-e 304 in plaats van 520 kilometer.
Febiac: "Test-Aankoop zou beter tips geven"
Automobielfederatie Febiac is niet opgezet met het onderzoek. "Wat wil Test-Aankoop bereiken? Mensen die dachten aan een elektrische wagen, worden hierdoor misschien toch weer in de richting van een diesel of benzine gestuurd." Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans wijst erop dat de officiële verbruikstest waarmee de vergelijking in het onderzoek wordt gemaakt, sterk gedateerd is en inmiddels ook al vervangen.
"Dat Test-Aankoop hiermee komt op het ogenblik dat al overgestapt is op een nieuwe testprocedure, duidt op een andere agenda", zegt hij. De nieuwe testprocedure zou een realistischer beeld moeten geven, maar het verbruik blijft volgens Kaesemans sowieso moeilijk te bepalen.
Dat Test-Aankoop hiermee komt op het ogenblik dat al overgestapt is op een nieuwe testprocedure, duidt op een andere agenda
Het bereik van de batterij hangt immers sterk af van de omstandigheden. In dat verband stelt Kaesemans zich vragen bij het onderzoek. De verwarming in de wagen werd daarbij op een hoge 22 graden gezet. "Dat vraagt zeer veel van de batterij. Een paar graden kouder kan enkele tientallen kilometers meer betekenen", zegt hij. "Test-Aankoop zou beter tips geven: zo is het beter om de zetelverwarming hoger te zetten en de interieurverwarming lager. Het comfort blijft hetzelfde."
Transparantie
In een reactie zegt minister van Economie Kris Peeters (CD&V) te pleiten voor transparantie, zodat de gebruiker weet wat het realistische rijbereik voor elektrische wagens is, en dit in afwachting van de algemene toepassing van een betere testmethode.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
PREMIUM
Elektrisch rijden ook met premie nog altijd pak duurder
136 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarc van gils
Jan Verstrepen
Paul van de velde
Gil Rod
fons van loon