© Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Elektrische auto raakt niet zo ver als beloofd

Bij een test van Europese consumentenorganisaties blijken drie populaire elektrische wagens veertig procent minder rijbereik te hebben dan in de catalogus vermeld staat.

Het onderzoek werd gevoerd door het Zwitserse televisie­programma A bon entendeur, in samenwerking met de Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir, het Belgische Test-Aankoop en Europese zusterorganisaties. Er werden drie meer betaalbare elektrische wagens getest: een Renault Zoe, een Nissan Leaf, en een Opel Ampera-e.

De test ging uit van een realistische situatie: naast de bestuurder zat in elke wagen nog een volwassen passagier en twee kinderen achterin. De verwarming werd op 22 graden gezet en het traject over 124 kilometer omvatte zowel stadsverkeer als snelwegen. Onderweg werd van bestuurder en van plaats in het konvooi gewisseld, om de invloed van de rijstijl van de chauffeur en van de luchtweerstand te verminderen.

Wat bleek: het werkelijke rij­bereik lag minstens veertig procent lager dan de afstanden waarmee de constructeurs uitpakken. De Nissan Leaf haalde 144 in plaats van 250 kilometer, bij de Renault Zoe was dat 232 in plaats van 400 kilometer en voor de Opel Ampera-e 304 in plaats van 520 kilometer.

Febiac: “Wat wil Test-Aankoop bereiken?”

De automobielfederatie Febiac is niet opgezet met een onderzoek. “Wat wil Test-Aankoop bereiken? Mensen die dachten aan een elektrische wagen, worden hierdoor misschien toch weer in de richting van een diesel of benzine gestuurd”, klinkt het.

Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans wijst erop dat de officiële verbruikstest waarmee de vergelijking in het onderzoek wordt gemaakt, sterk gedateerd is en inmiddels ook al vervangen. “Dat Test-Aankoop hiermee komt op het ogenblik dat al overgestapt is op een nieuwe testprocedure, duidt op een andere agenda”, zegt hij. De nieuwe testprocedure zou een realistischer beeld moeten geven, maar het verbruik blijft volgens Kaesemans sowieso moeilijk te bepalen.

Het bereik van de batterij hangt immers sterk af van de omstandigheden. In dat verband stelt Kaesemans zich vragen bij het onderzoek. De verwarming in de wagen werd daarbij op een hoge 22 graden gezet. “Dat vraagt zeer veel van de batterij. Een paar graden kouder kan enkele tientallen kilometers meer betekenen”, zegt hij. “Test-Aankoop zou beter tips geven: zo is het beter om de zetelverwarming hoger te zetten en de interieurverwarming lager. Het comfort blijft hetzelfde.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer