© Chretien Paesen

Vzw Heiwind schrijft open brief aan De Lijn

De voorzitter van vzw Heiwind, een lokale vereniging van Kiewit Heide, heeft in een open brief in KrisKras Kiewit zijn ongenoegen namens de buurt geuit. De brief is ook gericht aan het stadbestuur. Wim Somers hekelt vooral het schrappen – zonder enig overleg - van de haltes van de H2 in de Hasseltse Beverzakstraat en de Bokrijkse Weg. “Een hele wijk wordt met één pennentrek afgesneden van de stad. Het isolement van – vooral ouderen - is compleet”

Chretien Paesen

De wijkbewoners zijn verontwaardigd over het schrappen van de bushaltes. “Mensen die in de stad moeten zijn – ziekenhuis, de markt, boodschappen doen of een koffietje drinken zijn nu verplicht om met de auto te gaan”, luid het. “Zij die nog fietsen kunnen zich behelpen maar voor de ouderen is het hopeloos.” De Belbus werkt daar niet meer omdat de halte is afgeschaft.

Feit is dat er nieuwe bewoners zijn bijgekomen die zelfs een huis kochten of bouwden omdat er een vlot openbaar vervoer was in de wijk. Nu zijn hun kinderen genoodzaakt om eerst met de fiets tot aan de dichtstbijzijnde halte te rijden. De dappersten kunnen te voet lopen: Kinderboerderij (4,7 km), de Kempische Steenweg (1,85 km), Zonhoven Elstrekenweg (1,2 KM). De halte aan de Zavelvennstraat (1,2 km) wordt maar enkele keren per dag bediend. Kiewit Heide heeft niet bepaald de beste infrastructuur betreft wegen en verlichting en veel ouders zijn er niet gerust in als hun kinderen ’s morgens naar school moeten.

Als reden voor de schrapping van de bushaltes haalt De Lijn onder andere de te smalle straten aan. “Maar die zijn altijd al zo smal geweest, ook toen de H2 hier elk uur passeerde”, zeggen de buurtbewoners. De Zonhovenstraat zou te slecht zijn om er een bus te laten rijden, maar die kan vermeden worden door Vliegveldstraat te gebruiken. Het busverkeer is daar toegelaten. Ook het argument dat de busbezetting eerder miniem was wordt van de tafel geveegd: “De Hasseltse Beverzakstraat was het begin- en eindpunt van de H2-rit. Het is dus heel logisch dat de bus uitgerekend daar niet volzet is “, weerleggen ze.

In het voorjaar van 2018 volgt een evaluatie. De wijkbewoners hopen dat het stadsbestuur en De Lijn op anderen gedachten komen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer