Direct naar artikelinhoud
Uitgaansleven

Danstempel La Rocca moet zichzelf heruitvinden: minder Ibiza, meer Berlijn

Danstempel La Rocca moet zichzelf heruitvinden: minder Ibiza, meer Berlijn
Beeld Wim Voets/Lab26

"Mensen willen geen fortuin meer besteden aan taxi's om te feesten." Dus sluit zelfs de legendarische danstempel La Rocca de deuren om zich heruit te vinden. Waar kun je als club nog terecht?

Extravagantie ten top, inclusief oesters, champagne en vuurwerk, op de beats van de coolste dj's van het moment, van Tiësto tot Martin Solveig. Megadancing La Rocca in Lier was lang de place to be voor party people. Zeker op zondagavond.

Housefanaten dansten er tot het ochtendgloren de ziel uit hun lijf naast nightlifebazen, kappers die daags nadien hun wekelijkse sluitingsdag hadden, dragqueens, voetballers en jonge snaken die er, al dan niet met medeweten van hun ouders, hun eerste stappen in het nachtleven zetten. Wie in latex gehulde dansers wilde gadeslaan, decadentie wilde opsnuiven of zich een nacht al ravend in een trendy massa van kronkelende lijven wilde verliezen, moest aan de steenweg in Lier zijn.

Zondagavondfeesten

Vanaf januari kapt La Rocca na 29 jaar met zijn befaamde zondagavondfeesten. En voor de zomer van 2018 wil uitbater Wim Van Ouytsel heel het gebouw tegen de grond om een nieuw concept te beginnen. Beneden een winkelcomplex en daarboven een vernieuwde La Rocca. Met een restaurant, rooftop en feestzaal die afgehuurd kunnen worden en een "dansvloer die moduleerbaar is, afhankelijk van het evenement". 

De mayonaise pakt niet meer, het La Rocca-publiek van weleer slinkt al jaren. Van Ouytsel wijt het aan ons veranderend uitgaansgedrag. Vroeger kwam het feestvolk van heinde en verre. Met de opgevoerde drank- en drugscontroles is dat fel geminderd. "Mensen feesten liever dichter bij huis, willen geen fortuin meer uitgeven aan taxi's om te gaan dansen", zegt Van Ouytsel.

'Binnen een stad of erbuiten: er zijn altijd voor- en nadelen. Je moet je gewoon goed organiseren'
Versuz-uitbater Yves Smolders

Maar: dancings in de stad hebben het evenmin makkelijk. Daar loeren overlastklachten van buren en parkeerproblemen dan weer snel om de hoek. Waar kun je als club tegenwoordig nog terecht? En in welke gedaante?

"Binnen een stad of erbuiten: er zijn altijd voor- en nadelen", zegt Versuz-uitbater Yves Smolders. De discotheek verhuisde een paar jaar geleden uit de Hasseltse binnenring, naar de Grenslandhallen. "Je moet je gewoon goed organiseren. Zo hebben we geregeld dat taxi's tot de buitenring maximaal 8 euro kosten, en leggen we donderdag op studentenavond gratis bussen naar het station in. Groepjes feestvierders duiden ook vaker dan vroeger een bob aan die effectief nuchter blijft."

Lees verder onder de foto.

La Rocca in Lier.Beeld kos

Responsible Young Drivers

Dat een dancing als La Rocca het vandaag moeilijk heeft, ligt volgens Peter Decuypere dan ook niet alleen aan de locatie. "Als mensen ergens willen zijn, zorgen ze wel dat ze er geraken", zegt de oprichter van Fuse in Brussel en de voormalige Fill Collins Club in Antwerpen. Decuypere wijst naar Versuz, maar ook Kompass in Gent. "Kompass ligt ergens in een afgelegen industriezone, maar zit altijd vol. Ze werken ook samen met de Responsible Young Drivers. Locatie is een flauw excuus."

La Rocca is gewoon in de jaren 90 en begin 2000 blijven steken, zegt Decuypere. Toen het uitgaansvolk wel nog kickte op megadancings met loungeachtige interieurs, larger than life-entertainment en vaste dj's van wie je wist wat je moest verwachten. "De ooit legendarische club voelde al langer niet meer relevant. Het nostalgische publiek werd ouder en kreeg kinderen, en de jeugd vond geen aansluiting meer. Dit is de kroniek van een aangekondigde val."

'De nadruk ligt niet langer op het megagebeuren, maar op de community, het samenkomen in een specifiek verhaal'
Peter Decuyper, oprichter van Fuse

Niet dat clubs geen toekomst meer hebben. Integendeel. "Maar de nadruk ligt niet langer op het megagebeuren, maar op de community, het samenkomen in een specifiek verhaal. Fuse, Club Vaag, Bar Helder, Labyrinth Club, Versuz, Bloody Louis: clubs die het goed doen maken meestal een duidelijke muziekkeuze." En meestal hebben ze ook een frisse, hedendaagse look. Denk: minder Ibiza, meer Berlijn. Geen fluwelen zetels, wel meer industrieel zonder ongezellig te worden. Geen spectaculaire lichtshows maar strakke ledlichttapijten die amper of niet bewegen. 

Frisse look

Ook Smolders van Versuz laat zich bijstaan door "heel jonge mensen die weten wat leeft bij de jeugd. De gouden tijd waar je als dancing gewoon de deuren moest openen en het volk vanzelf binnenliep is voorbij. Dus bedienen we de ene week één tussengenre, en de volgende week een ander vakje. En in de zomer gaan we samenwerkingen aan met festivals zoals Tomorrowland en Pukkelpop."

Decuypere: "Tegen de belevenis van de festivals kun je toch niet concurreren, dus kon je beter goed kiezen voor een eigen identiteit. Die ontbrak de laatste jaren bij La Rocca."

Daar is Van Ouytsel het niet mee eens. Wel zal het nieuwe gebouw een frisse look krijgen, zegt hij, en het nieuwe concept meer inspelen op evenementen. "De precieze invulling zijn we nu aan het bekijken."