Europa: "AB InBev liet Belgen mogelijk meer betalen voor bier"
AB InBev heeft zijn dominante positie op de Belgische biermarkt misbruikt om de invoer van het eigen bier uit goedkopere buurlanden te belemmeren. Dat staat in een voorlopig oordeel van Eurocommissaris Margrethe Vestager. De Leuvense bierreus krijgt wel nog de kans om zich tegen die bezwaren te verdedigen. Het bedrijf zegt in een reactie dat het "constructief meewerkt" met het onderzoek.
De Europese Commissie opende in juni vorig jaar een onderzoek naar de activiteiten van AB InBev op de Belgische markt, nadat het Europees parlement zich eerder ook al kritisch had uitgelaten over de bierreus.
Volgens Eurocommissaris voor Mededinging Vestager beperkt AB InBev al zeker sinds 2009 de concurrentie, door invoer van Jupiler en Leffe uit Nederland en Frankrijk naar ons land te belemmeren. De twee populaire biermerken zijn goedkoper in onze buurlanden, omdat ze daar moeten afrekenen met scherper geprijsde concurrenten. "Belgische consumenten hebben mogelijk meer moeten betalen voor hun favoriete bieren", zegt de Deense eurocommissaris. Volgens haar gaat het om een "bewuste strategie" om te beletten dat supermarkten en groothandelaren Leffe en Jupiler inkopen in Nederland en Frankrijk en ze vervolgens invoeren in ons land.
Tekst op blikjes
Concreet zou AB InBev bijvoorbeeld de blikjes in Nederland hebben aangepast: de Franstalige tekst werd ervan gehaald. In Frankrijk werd de Nederlandstalige tekst dan weer verwijderd, om te vermijden dat ze verkocht kunnen worden in respectievelijk Wallonië en Vlaanderen.
Ook zouden Nederlandse verkopers bepaalde promoties niet hebben gekregen, als de kans bestond dat ze de goedkopere producten daarna in België zouden invoeren.
Het onderzoek van de Europese Commissie is nog niet afgerond: het gaat om een eerste voorlopige oordeel, en de brouwer krijgt de kans om de documenten te onderzoeken en schriftelijk te reageren. AB InBev kan ook nog een hoorzitting vragen bij de Commissie en bij de Belgische mededingingsautoriteit. Hoelang dat proces nog kan duren, is niet te voorspellen.
AB InBev: "Geen finale beslissing"
In een reactie zegt het bedrijf dat het "constructief heeft meegewerkt met de Europese Commissie sinds het onderzoek aangekondigd werd in juni 2016". "De aankondiging vandaag is een procedurestap. Een mededeling van punten van bezwaar is geen finale beslissing in deze zaak. De naleving van de regels is heel belangrijk voor AB InBev. Integriteit en ethiek zijn deel van onze kernwaarden, vervat in onze bedrijfscultuur ... ", besluit de brouwer.
Het is niet de eerste keer dan de Leuvense bierreus in het vizier van de Commissie komt. In 2007 kwam hij al eens in opspraak omdat hij verboden prijsafspraken had gemaakt met de concurrenten van Heineken, Grolsch en Bavaria. Die drie brouwers kregen miljoenenboetes, maar AB InBev ontsprong de dans door het kartel te verklikken.
Test-Aankoop bekijkt eventuele juridische stappen
Consumentenorganisatie Test-Aankoop (T-A) bekijkt eventuele juridische opties tegen AB InBev, dat voorwerp uitmaakt van een onderzoek door de Europese Commissie naar mogelijk machtsmisbruik. "Eén van de juridische opties is de class action-procedure, om voor de consument, indien nodig, een gepaste compensatie te eisen", zegt T-A.
Test-Aankoop is tevreden over het nieuwe onderzoek van de Europese Commissie en merkt op dat de Belgische bierreus in 2007 al eens nipt aan een monsterboete ontsnapte, voor het maken van prijsafspraken.
"Het is bemoedigend om vast te stellen dat Eurocommissaris Margrethe Vestager het opneemt voor de Belgische consument die mogelijk jarenlang te veel heeft betaald voor zijn bier", klinkt het in het persbericht. "Het is immers altijd de eindklant die de rekening betaalt".
De consumentenorganisatie beseft dat het nog te vroeg is om nu al conclusies te trekken, maar belooft de zaak wel te zullen opvolgen. In geval van een Europese boete voor AB InBev, blijft de consument de klos en zou T-A dus compensatie kunnen eisen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Energieregulator CREG ziet ruimte om overwinsten kerncentrales af te romen
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
32
Binnenkort geen ‘kipstuckjes’ meer? Federale overheid werkt aan richtlijnen voor namen van vegetarische vleesvervangers
De Federale Overheidsdienst Economie werkt aan regels die producenten van vleesvervangers zou verbieden om namen als ‘kipstuckjes’, hamburger of ‘speckskes’ te gebruiken. Dat schrijft de krant ‘De Tijd’. Aan onze redactie wil woordvoerster Lien Meurisse van de FOD Economie enkel bevestigen dat er gewerkt wordt aan richtlijnen “over wat je kan schrijven bij vegetarische vleesvervangers”. -
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUM
Switch-medewerkers klappen uit de biecht: “Zelfs een demente man werd erin geluisd”
-
PREMIUM39
Ruim 1.100 euro minder bij aankoop woning: federale regering verlaagt notariskosten
-
16
PROMOJAGERS SUPERTIP. Kruidvat geeft tot 75 procent korting en deelt gratis producten uit: “Ik betaalde maar 6,22 euro. Er ging 93,86 euro af!”
-
Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op telecomuitgaven, zegt telecomwaakhond BIPT
Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op uitgaven voor telecommunicatiediensten, onder meer door beter hun gewenste diensten af te bakenen en door regelmatig de op de markt beschikbare telecomaanbiedingen te vergelijken om de concurrentie volop te laten spelen. Dat blijkt uit een rapport van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). -
Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
De Britse multinationale onderneming Unilever - vooral bekend van voedings- en verzorgingsmerken als Knorr, Ben & Jerry’s, Unox en Dove - waarschuwt dat de productiekosten blijven oplopen. En dat zal de consument wellicht ook voelen. In 2021 verhoogde de multinational zijn verkoopprijzen al om zo de sterk gestegen grondstofkosten te compenseren. -
Heineken wil bierprijzen verhogen ondanks miljardenwinst
53 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJohny vanderlinden
jo vandenberghe
Dick van Aggelen
Jan Verstrepen
Lucas De groot