© BELGA

Minister Crevits stelt “grootste onderwijshervorming in bijna 30 jaar”? uit naar 2019

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) geeft gehoor aan de onderwijskoepels en stelt de onderwijshervorming een jaar uit. De langverwachte hervorming wordt pas doorgevoerd op 1 september 2019. “Zo krijgt het onderwijsveld een schakeljaar om de grootste onderwijshervorming in bijna 30 jaar tijd voor te bereiden en een kwaliteitsvolle opstart te garanderen”, luidt het.

mtm

“Vandaag is een cruciale horde genomen in de modernisering van het secundair onderwijs”, schrijft de Vlaamse minister op haar website. “De Vlaamse regering heeft nu de definitieve startdatum vastgelegd van de grootste onderwijshervorming in bijna 30 jaar.”

“Net voor de herfstvakantie werd ook een akkoord bereikt over het kader voor de nieuwe eindtermen, de minimumdoelen die bepalen wat onze jongeren juist moeten leren op school en over het nieuwe studie-aanbod”, vervolgt Crevits. “Daarmee worden zowel de inhoud als de vorm van het toekomstig secundair onderwijs vastgelegd en zijn vanuit de overheid de noodzakelijke voorwaarden vervuld om de modernisering definitief uit te rollen.”

Schakeljaar

Om een kwalitatieve opstart te garanderen heeft de Vlaamse regering beslist dat het schooljaar 2018-2019 een schakeljaar wordt voor de scholen om de modernisering voor te bereiden. “Op 1 september 2019 gaat de modernisering dan definitief van start. De stok kan nu doorgegeven worden aan het onderwijsveld, scholen en onderwijsverstrekkers, die de kansen van de voorliggende modernisering volop kunnen grijpen om het best mogelijke onderwijsproject uit te tekenen voor hun leerlingen.”

“Vandaag is een bijzonder belangrijke dag voor het Vlaamse onderwijs, voor het personeel en alle jongeren die in de toekomst naar het secundair onderwijs doorstromen. Vanaf vandaag kunnen scholen en onderwijsverstrekkers dan ook volop aan de slag om de kansen van de modernisering te grijpen en hun leerlingen het best mogelijke onderwijs te garanderen op maat van hun talenten, interesses en mogelijkheden. De onderwijsverstrekkers engageren zich dit mogelijk te maken.”

© SD

Sleutelcompetenties

De ommezwaai in de hervorming van het secundair onderwijs is er gekomen met het akkoord over de eindtermen. Dat zegt Hilde Crevits (CD&V). De Onderwijsminister leek de jongste weken nog als enige vast te houden aan de invoering van de langverwachte hervorming op 1 september 2018, maar ook voor haar is het al een tijd duidelijk dat die datum niet meer wenselijk is, zegt ze vrijdag. “Alles is veranderd toen we plots een akkoord hadden over de nieuwe eindtermen”, zegt ze. CD&V, N-VA en Open Vld sloten in oktober een akkoord over de sleutelcompetenties die in de termen moeten worden ingeschreven.

“Tot dan moest ik de druk op de ketel houden”, zegt Crevits. De minister stelde herhaaldelijk dat ze de hervorming desnoods zonder eindtermen zou invoeren. “Maar eenmaal we daarover een akkoord hadden, was het duidelijk dat structuur en inhoud moesten samengaan.”

De eindtermen moeten nu wel nog worden uitgewerkt, door onder meer de onderwijskoepels en onderwijsexperts. Het Vlaams parlement moet ze dan finaal goedkeuren, mogelijk tegen de zomer van 2018. Daarna kunnen de scholen nieuwe handboeken en leerplannen beginnen maken.

Dat Crevits de hervorming met het oog op de campagne nog graag voor de verkiezingen zou ingevoerd hebben, wil ze niet gezegd hebben. “Als minister moet je de toekomst voorbereiden”, zegt ze vrijdag. “In de loop van volgend jaar zal de hervorming zijn goedgekeurd in het parlement en kan ik ze ook ‘in de markt zetten’.”

© Bart Dewaele

GO! tevreden

Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) is blij met de beslissing van de Vlaamse regering . “We zijn tevreden dat de Vlaamse Regering de start van beide decreten op 1 september 2019 heeft gebracht”, zegt afgevaardigd bestuurder van het GO!, Raymonda Verdyck.

Verdyck benadrukt nu samen met de overheid en de andere onderwijsverstrekkers op een constructieve manier aan de slag te gaan om er werk van te maken.

Ook het GO! had de latere ingangsdatum gevraagd om de modernisering kwaliteitsvol en inhoudelijk te kunnen realiseren. “Er is immers nog veel werk aan de winkel: onder andere de invulling van de eindtermen en de vertaling ervan naar de leerplannen”, klinkt het. “Bovendien vraagt de hervorming een groot engagement van onze mensen. In die optiek zijn we blij dat de startdatum 1 september 2019 wordt om een gedegen voorbereiding en implementatie te garanderen.”

“Blij dat duaal leren en modernisering tegelijk van start gaan”

Ook het Katholiek Onderwijs Vlaanderen reageert tevreden op de beslissing. “De Vlaamse regering besliste daarnaast om ook de proeftuinen van duaal leren met 1 jaar te verlengen en de definitieve uitrol ook op 1 september 2019 van start te laten gaan. We zijn blij dat duaal leren en de modernisering zo tegelijkertijd van start gaan”, klinkt het.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft de ingangsdatum van 1 september 2019 voor de modernisering herhaaldelijk bepleit en juicht de beslissing dan ook toe. “De vernieuwing van het secundair onderwijs is voor ons immers méér dan een structuurwijziging. Er is ook nood aan visievorming en nieuwe leerplannen om in een transparant aanbod te kunnen voorzien en de getrapte studiekeuze waar te maken”, zo luidt het.

Starten op 1 september 2019 biedt volgens Katholiek Onderwijs Vlaanderen ook de kans om “een zorgvuldig inhoudelijk traject te lopen waarin voldoende tijd is voor leerplanontwikkeling, leerplanimplementatie en aftoetsing bij het werkveld”.

Het verlengen van de proeftuinen geeft dan weer zowel het onderwijs als het bedrijfsleven de kans om de evaluatie ervan op een kwaliteitsvolle manier te laten verlopen, luidt het. “Tegelijk kunnen we zo ook samen met de SERV werk maken van noodzakelijke aanpassingen aan het statuut van de leerling (vakantieregeling, leervergoeding en verzekeringen) en nadenken over kwaliteitsgaranties voor de opleiders op de werkplek.”

© gvdv

Eindtermen

Tot slot is ook N-VA-onderwijsspecialist Koen Daniëls blij met het uitstel van de modernisering van het secundair onderwijs. Op die manier kan de hervorming kwalitatief en in de juiste volgorde worden uitgerold, zegt het Vlaams parlementslid. “Reeds in 2016 heb ik na vele contacten met directies en leerkrachten aangegeven dat men realistisch moest zijn bij de invoering. Ik ben dan ook blij dat de Vlaamse regering daarin gevolgd is en inderdaad de invoering uitstelt naar 1 september 2019”, aldus Daniëls.

Voor hem moeten nu de volgende stappen in de juiste volgorde worden afgewerkt: “Eerst de eindtermen zelf maken, vervolgens de leerplannen op basis van die eindtermen en de invulling van de studierichtingen, dan kunnen handboeken ontwikkeld worden en uiteraard onze leerkrachten vormen. Die juiste volgorde is belangrijk, want anders krijg je nieuwe studierichtingen met leerplannen die oude eindtermen bevatten”.

Hij wijst er nog op dat de hervorming inhoudelijk blijft zoals ze was beslist, met onder meer een getrapte studiekeuze en een daling van het aantal studierichtingen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer