Hilde Wellens en Stief Embrechts van Gebakken Vis van Wellens. Meer dan zomaar een kruidenier. © BERT DE DEKEN

Kruidenier levert ook gebakken vis en kibbeling aan collega’s en warenhuizen: “Wie wil overleven, moet creatief zijn”

De zaakvoerster van De Kleine Kruidenier in Turnhout sloeg deze week een noodkreet: als er niet meer klanten komen winkelen, gaat ze failliet. Net als in de rest van Vlaanderen verdwenen in Turnhout de jongste jaren verscheidene kruidenierszaken. Maar wie zich kan onderscheiden, overleeft meestal. Volgens Unizo kan ook de lokale overheid nog wel wat doen om de positie van de kruidenier, die een sociale functie heeft in de buurt, te versterken.

Guy VAn Nieuwenhuysen

Over enkele dagen mogen buurtkinderen in de winkel hun schoen komen zetten. Het is een van de dingen waarmee Gebakken Vis van Wellens zich wil onderscheiden van de traditionele kruidenier. “Wie wil overleven, moet creatief zijn.”

De kruidenierswinkel op de hoek van de Patriottenstraat en de Kruisbergstraat in Turnhout bestaat al sinds 1957. Hilde Wellens en Stief Embrechts namen de zaak tien jaar geleden over. “We vieren het hele jaar feest”, zegt Hilde. “Via Joyn, een marketingtoolkit voor lokale handelaars en steden, kunnen we onze klanten dit jaar mooie cadeaus aanbieden.”

Hilde komt uit een nest van zelfstandigen en durfde daarom de stap om een kruidenierszaak over te nemen, nog te zetten. “Maar evident is het niet. Van conserven alleen kun je niet leven. Die kosten hier meer dan in de supermarkt. Ze staan er als een service naar onze klanten toe.”

“We kopen de pot Nutella duurder aan dan Carrefour hem verkoopt”, beaamt Stief. “Maar we hebben wel een ander aanbod, waarvoor de klant naar ons komt.”

Hilde wijst op haar verstoog, waarin tal van zelfbereide producten liggen. “Ik heb hotelschool gedaan, dus ik mag bereide voeding verkopen. De rosbief bak ik zelf. De slaatjes zijn van mijn hand. Elke woensdag is er kip aan het spit, elke vrijdag zelfgebakken vis. Ik maak ook dagschotels voor mijn klanten. We hebben alle dagen vers brood en sinds een halfjaar is er ook een automatenshop.”

© BERT DE DEKEN

Luisteren naar klant

Op die manier lukt het wel, getuigen Hilde en Stief. “Je mag geen uren tellen. Als je daarmee begint, ben je verkeerd bezig”, waarschuwt Stief. “Bovendien moet je al eens kunnen luisteren naar de mensen en daar je tijd voor nemen. Daarmee onderscheidt de kleine kruidenier zich toch nog altijd van de supermarkt.”

Sinds anderhalf jaar heeft het echtpaar ook een winkelbediende in dienst. “Mijn vrouw is heel goed in het inschatten van voorraden, zodat we geen overaanbod in de winkel hebben. Vervaldata houdt ze ook goed in de gaten. Dat is nodig, net als open zijn op zondag. We hebben een heel goede ambachtelijke bakker gevonden bij wie we broodjes afnemen. Die zijn hier elke zondag te verkrijgen.”

Kibbeling

Stief neemt ons mee naar de keuken, waar hij enkele keren per week kibbeling en gebakken vis bereidt. Een slimme zet, zo blijkt, want niet alleen zijn eigen klanten zijn zot van deze lekkernij. “Onder mijn klanten bevinden zich ook diverse collega’s, enkele Carrefour­supermarkten en wat horecazaken. Het is allemaal handenarbeid en we moeten creatief blijven nadenken. Maar het is vandaag dus zeker nog mogelijk om een rendabele kruidenierszaak te hebben. Dat die duurder zou zijn dan de supermarkt, zelfs dat is lang niet altijd waar. Een pak Eigenbak Wafels kost hier minder dan in de dichtstbijzijnde supermarkt en ik ben er zeker van dat je in onze vers­toog ook veel producten aantreft die minder kosten.”