Te koop: Het Brugse Belfort, het stadhuis en zelfs de bierleiding

© mvn

© ktb

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Van de Vesten over de Onze-Lieve-Vrouwekerk tot zelfs de bierleiding: voortaan kunt u heel Brugge kopen met een set dobbelstenen. Net op tijd voor de feestdagen heeft de stad zijn eigen editie van Monopoly. “Dit is prachtige promotie voor Brugge.”

Koen Theuns

De pionnen, de geldbiljetten en, uiteraard, de spelregels: die zijn onveranderd gebleven in de nieuwste editie van Monopoly, die voor al het overige Die Scone uitademt.

De stad was nauw betrokken bij de opmaak van het beroemde vastgoedspel, en dat is er ook aan te zien. Behalve de klassieke Reien, zwanen en iconische historische gebouwen, sieren ook fietsen en zowaar het Urb Egg-pop-upcafé het spelbord.

Oplage verdubbeld

Geen wonder dus ook dat het stadhuis, nipt gevolgd door het Belfort, de grootste waarde heeft - de godshuisjes en de Bonifaciusbrug zijn het goedkoopst. Drie van de vier treinstations werden op creatieve wijze vervangen door typisch Brugse vervoersmodi - koetsen, bootjes en de Cruiseterminal - en ook de kanskaarten van het Algemeen Fonds werden in een Brugs jasje gestoken.

Een financiële meevaller is er voor wie stoelen verhuurt bij de Heilige Bloedprocessie of een opknappremie voor renovatiewerken toegewezen krijgt, een aderlating voor wie zijn lidgeld voor de bibliotheek nog moet betalen.

Brugge investeerde 20.000 euro om het spel naar zijn hand te kunnen zetten, al had Monopoly Brugge ook zonder bijdrage van de stad kunnen bestaan.

“De klassieke werkwijze is dat de maker van het spel kandidaten, commerciële sponsors, laat opbieden voor een vakje op het spelbord. Maar wij hebben de optie genomen om volledige inspraak te kunnen krijgen. Op die manier krijg je een heel andere, meer waarheidsgetrouwe invulling”, zegt burgemeester Renaat Landuyt (SP.A). “Het resultaat mag er zijn. Dit is prachtige promotie voor onze stad.”

Ook de Brugse ondernemer Pieter De Wulf, die samen met de Nederlandse licentiehouder van het spel Identity Games het initiatief nam om het spel te ontwikkelen, is tevreden.

“Door de tekeningen op het spelbord en de doos is het een atypische uitgave geworden, maar dat komt de verzamelwaarde alleen maar ten goede”, zegt De Wulf, die nu al over een succes spreekt. “Door het grote aantal reservaties werd de oplage verdubbeld, en zal het spel ook in de rekken van diverse winkelketens te vinden zijn. Maar het zal bij deze gelimiteerde uitgave blijven. Nu willen we dit concept uitbreiden naar heel Vlaanderen, te beginnen met Gent en Antwerpen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen